
Може да звучи изненадващо, но много ръководители често се оплакват, че напускат най-добрите им служители. Проблемът може да има различни причини – хората не си отиват, ако работата им допада, отиват си, ако не харесват шефа. Но нека да погледнем на ситуацията още веднъж и да разберем с кои именно свои действия шефът дразни най-много.
Прекалено натоварване
Претоварването на работа е основната причина за емоционалното „прегаряне“. Ако работите с най-добрите специалисти, съблазънта да „изцедите“ от тях максимума е много силна. Този стремеж обаче потиска хората – започва да им се струва, че ги наказват за качествената работа.
Освен това претоварванията намаляват продуктивността. Изследване на Станфордския университет доказва, че при продължителност на работната седмица повече от 50 часа ефективността рязко пада, а при повече от 55 часа се стреми към нулата.
Ако е необходимо да се даде допълнителен обем работа на талантливите служители, те трябва да получат някаква форма на повишение. Ако това не се случи, работата започва да им тежи и в крайна сметка те ще си отидат. Компенсирайте допълнителното натоварване с финансови бонуси, повишение или промяна на длъжността. Не бива да разчитате, че талантливите хора ще работят повече от останалите. По-скоро ще си намерят място, където ги оценяват според заслугите.
Липса на признание и награди за добра работа
На пръв поглед изглежда, че ободряващото потупване по рамото нищо не означава, особено за най-добрия служител с великолепна вътрешна мотивация. Това впечатление е измамно, защото всеки обича похвалите, даже и тези, които отдават всичко в работата.
Ръководителите трябва по-често да общуват с подчинените си и да си изяснят по какъв начин да награждават за успехите (например, да дадат премия или да похвалят човека в присъствието на колегите му). И не забравяйте – при талантливите служители това трябва да се прави по-често.
Липса на грижа
Повече от половината служители напускат, защото не успяват да създадат доверителни отношения с началството. Умните ръководители учеят да поддържат баланса между професионализма и човечността. Те празнуват успехите на служителите заедно с тях, опитват се да помогнат на тези, които имат трудни моменти и могат да заставят хората да работят на предела на възможностите си, ако това е необходимо.
Другите, които не разбират смисъла на човечността, продължават да се жалват за голямото текучество на кадри. Едва ли хората ще работят за вас, ако не чувстват собствената ви емоционална ангажираност и искрената грижа за тях самите.
Неизпълнение на обещанията
Когато обещаете нещо на служителя, вие можете да го зарадвате или да го разочаровате, като по този начин провокирате напускането му. Изпълнявайки обещанието си, вие оправдавате доверието му и растете в неговите очи, което е много важно.
Ако се откажете да изпълните своите обещания, се превръщате в техните очи в хлъзгав тип, който не уважава другите. Ако ръководителят не изпълнява своите обещания, рано или късно всички служители ще последват примера му.
Повишаване на неподходящите специалисти
Добрите трудолюбиви служители искат да виждат край себе си също такива добросъвестни колеги. Ако ръководителят не се грижи внимателно за избора на нови кадри, това демотивира другите, които вече работят във фирмата.
Издигането на неподходящи кадри винаги води до плачевни резултати. Човекът, който се труди упорито и остава без повишение, със сигурност ще се обиди и ще започне да търси друго приложение за своя талант.
Пречки в стремежа да се постигат мечтите
Талантливите хора винаги горят в работата си. Те имат надежди и мечти, към които се стремят. Този стремеж им позволява да се трудят продуктивно и да се чувстват доволни от своята работа. Много ръководители ограничават подчинените си.
Те се страхуват, че хората, обзети от своята страст, ще работят по-зле, ако тази страст ги завладее. Този страх обаче е абсолютно неоправдан. Изследванията доказват, че еуфорията от преследването на мечтите повишава продуктивността около 5 пъти.
Ако под ваше ръководство работи талантлив служител, трябва да му дадете път за развитие. Най-добрите специалисти винаги разчитат на обратна връзка. Ако това не се случи, на служителя ще му стане скучно и ще се отпусне.
Противодействие на творческия подход
Талантливите служители винаги се стремят да подобрят това, до което се докосват. Ако не им позволите да правят това, страхувайки се от промени, те бързо ще намразят работата си. Опитите да се ограничи творческия подход вредят на всички в екипа, включително и на ръководителя.
Липса на трудни и интересни задачи
Най-добрите ръководители понякога задават на служителите си задачи, които на пръв поглед изглеждат неизпълними. Те се отказват от тривиалните проекти и вместо това се опитват да изведат хората от зоната на комфорт, а след това и да приложат максимум усилия, за да им помогнат да постигнат успех.
Ако талантливите и умни хора са принудени да се занимават с обикновена или скучна работа, те ще започнат да търсят друго поле на дейност, за да проверят способностите си.
Заключение
Ако искате да запазите ценните си кадри, непременно ще трябва да преразгледате своето отношение към тях. Помнете, че талантът дава безгранични възможности за избор. Учете се да постъпвате така, че да изберат именно вас.