Високата цена прави виното по-вкусно

Високата цена прави виното по-вкусно

Внимавайте, цената не винаги има общо с качеството и вкуса на продукта, който ви предлагат. Това е публична легенда в страни като България, където твърде често можем да се натъкнем на фалшификати на известни марки. Сега обаче е и научно проверено, че човек лесно може да се подведе по цената.
Даже евтиното и некачествено вино може да ви се стори вкусно, ако вярвате, че е скъпо. До този извод стигат учени, които са изследвали как цената на един продукт влияе върху възприятията на потребителите. Докладът е описан в Тhe Journal of Marketing Research.

Изследователите провели два експеримента – по време на първия доброволците дегустирали пет различни вина, които според ценоразписа стрували съответно 90, 45, 35, 10 и 5 долара за бутилка. Но всъщност хората опитвали само три вида вина на две различни цени.

При втория опит участниците пили млечни коктейли – един обикновен, и един, който бил с етикет „натурален” или „нискокалоричен”, макар че всъщност те били еднакви. Докато хората дегустирали напитките, учените измервали активността на действие на главния им мозък.

Резултатите от експеримента показали, че „знанието” за цената на виното, млякото или друг продукт влияе на вкусовите усещания на абсолютно всички участници – те искрено повярвали, че по-скъпият продукт е по-вкусен.

Заедно с опита доброволците преминали и психологически тестове, които показали следната интересна закономерност. Хората, които се смятат за недостатъчно привлекателни, както и тези, които непрекъснато преследват някаква награда или признание, са значително по-податливи на самоизмама.