Скандинавското ходене – новото, добре забравено старо

Скандинавското ходене - новото, добре забравено староЕдин странен спорт – нещо средно между ходене, разходка, фитнес или всичко това, взето заедно, от десет и повече години печели все повече привърженици. Наричат го скандинавско или нордическо, или финско ходене. Всъщност в буквален превод от фински (две непроизносими думи) означава „ходене с щеки”. Не е ясно кой го е измислил – дали някой умен инструктор по ски, който иска да си удължи сезона и съответно заетостта с туристи, или треньор по фитнес, дълго наблюдавал как ходят и бягат скиорите. Но накратко – скандинавското ходене е нов вид спортно занимание, при което се използва определена методика и техника на ходене с помощта на специално разработени щеки.

Откъде идва идеята
Всяко ново е добре забравено старо – ако си помислите как през древността овчарите са използвали тояжки, за да се движат удобно по сложен релеф на местността. Пак по този начин си помагали в дългите преходи поклониците на древните култове. По-близо до днешно време е версията, че през 40-те години професионалните скиори във Финландия открили начин да поддържат добра форма и извън ски-сезона – като бягат без ски, но „въоръжени” с щеки.
Като отделен вид спорт скандинавското ходене е описано за първи път през 1979 г. от Маури Репо – главен треньор по ски и инструктор на Финския работен спортен съюз. Той описва движенията, как да се изпълняват и какви щеки са необходими за това.
През 1997 г. спортната компания Exel Oyj (отново Финландия) произвежда и пуска на пазара първите щеки за ходене. Оттам идва и терминът «Nordic Walking», измислен през 1999 г.

В края на 1997 г. вестник организира първите курсове по ходене с щеки, в проекта са инвестирани 50 000 марки, а интересът е огромен. До края на 1998 г. са обучени близо 2000 преподаватели за новия спорт. Тогава е началото на този спортен бум, днес любим за много хора.
Ходенето с щеки става самостоятелен спорт в края на 90-те години на 20 век, после става практика в Германия и Австрия. Вече има и Международна асоциация по скандинавско ходене, в която влизат повече от 20 държави в света.

Ползата от заниманията
Не е трудно да се разбере, че при такова ходене се включват около 90 на сто от мускулите, като се поддържа тонусът едновременно на горната и долната част на тялото. Може би най-ценно е, че така не се напрягат коленете и гръбначния стълб – затова със скандинавско ходене можете да се занимавате и в по-напреднала възраст. Едновременно с това спортът подобрява чувството за равновесие и координацията на движенията, подобрява стойката на тялото и до голяма степен подпомага състоянието на хора с проблеми в опорно-двигателния апарат, конкретно в раменете и шията. И далеч не на последно място – ходенето подобрява работата на сърцето и белите дробове и харчи повече калории от обикновената разходка – тоест може да е полезно при тези, които искат да свалят някой и друг килограм.

Какво оборудване ви трябва
За ходенето с щеки се използват специални тояжки, които са много по-къси от класическите щеки при ски бягането. Ако използвате щеки с неподходяща дължина, може да натоварите прекалено коленете, глезените и гърба. Има два вида щеки – стандартни (с фиксирана дължина) и телескопични (с няколко свързани сегмента, които се променят според височината на участника). При дръжката си щеките имат закрепени ремъчета, които напомнят ръкавици без пръсти. Това помага на ходещия да се изтласква, без да стиска щеката допълнително.
Щеките се доставят със сменяем гумен накрайник, който се използва при ходене по твърда повърхност. При ходене по сняг, лед, трудни пътечки вместо този накрайник се поставя шип от твърда сплав. Щеките обикновено се правят от леки материали – алуминий, композитни материали.
Не са необходими специални обувки, макар че на пазара ще намерите и такива. Прекрасно ще ви свършат работа и обикновени удобни маратонки.

Техника на ходене
Движението на ръцете, краката, бедрата и тялото са ритмични като при обикновено ходене. Противоположните (лява/дясна) ръка и крак се движат напред и назад като при ходене, но по-интензивно. Важно е да се намери правилното темпо на движение, за да усетите резултата от тренировката. Замахът с ръцете напред-назад определя размера на крачките. Късите движения на ръцете ограничават движението на бедрата и краката. Ако движението на ръцете и краката е с голям замах, натоварването съответно ще е по-голямо. Щеката трябва да подпомага движението напред – тоест тя ви помага да се оттласнете, за да направите крачката.

Може да се каже, че скандинавското ходене е добра форма за фитнес по всяко време на годината – с минимум екипировка и максимален простор за действие. При това, за разлика от ските – няма как да се подхлъзнете.