Чудото на Христовото Възкресение е най-големят и светъл християнски празник. Наричат го още Пасха – тоест денят, в който се е извършил нашият преход от смърт към живот и от земята – към Небето.
Пасха е най-древният и важен празник в богослужебната година. Христос воскресе! – и за целия свят започва истинската пролет, светлото и радостно утро на новия живот.
Възкресението на Господ Иисус е първата действителна победа на живота над смъртта.
Ето какво разказват евангелията. След като изминала съботата, през нощта, на третия ден от Своите страдания и смърт на кръста, Иисус Христос възкръсва с Божествената си сила. Неговото човешко тяло се преобразява. Той излиза от гроба, без да отмести погребалния камък и без да наруши печата на синедриона, невидим за стражите. От този момент воините, без сами да имат представа за това, охраняват празен гроб.
Изведнъж става земетресение, а от небето слиза Ангел Господен. Пристъпва, отмества камъка от вратата на гроба Господен и присяда на него. Видът му е като мълния, облеклото му – бяло като сняг. Воините, които стоят на стража до гроба, замръзват на място от страх, а след като се съвземат, хукват да бягат.
В този ден, първият ден от седмицата, тъкмо е отминала съботата и съвсем рано на разсъмване Мария Магдалена, Мария на Иаков, Йоанна, Саломе и други жени вземат приготвеното благовонно миро и тръгват към гроба на Иисус Христос, за да помажат тялото Му, тъй като не са успели да го направят при погребението. (Църквата нарича тези жени мироносици). Те още не знаят, че на гроба Христов е поставена стража и входът към пещерата е запечатан. Затова и не очакват да срещнат някого там и си говорят: „Кой ще отмести камъка от вратата на гроба?”
Камъкът е огромен. Мария Магдалена, която изпреварва останалите, първа стига до гроба. Още не е разсъмнало и е тъмно. Мария, виждайки, че камъкът е отместен от гроба, веднага притичва при Петър и Йоан и им казва: „Изнесли са Господа от гроба и не знаем къде са го поставили”. Чувайки тези думи, Петър и Йоан веднага хукват към гроба. Мария Магдалена бърза след тях. В това време стигат до гроба и останалите жени. Те виждат, че камъкът е отместен от пещерата. И когато се спират, изведнъж виждат светозарния Ангел, седящ на камъка. Обръщайки се към тях, Ангелът казва: „Не бойте се, тъй като зная, че вие търсите разпънатия Иисус. Няма го тука – Той възкръсна, както беше казал още когато беше с вас. Елате, вижте мястото, където е лежал Господ. А след това веднага идете и кажете на учениците Му, че Той възкръсна от мъртвите.
Жените влизат вътре в пещерата и не намират тялото на Господ Иисус Христос. Но поглеждайки пак, виждат Ангела в бяло одеяние, седящ вдясно от мястото, където е бил положен Господ. Ужас ги обзема. Ангелът пак им казва: „Не се ужасявайте. Вие търсите разпънатия Иисус Назарянина. Той възкръсна, няма го тука. Ето мястото, където е бил положен. Но идете, кажете на учениците Му и на Петър (който със своето отричате отпада от учениците), че Той ще се срещне с вас в Галилея, там вие ще Го видите, както ви каза по-рано.”
Когато жените продължават да стоят в недоумение, изведнъж пред тях се явяват двама Ангели в блестящи дрехи. Жените уплашени се прекланят пред тях доземи, а Ангелите им казват: „Защо търсите живия между мъртвите? Няма Го тука, той възкръсна. Спомнете си как ви говореше още в Галилея, че Синът Човешки ще бъде предаден в ръцете на грешниците и ще бъде разпънат, а на третия ден ще възкръсне.”
Възкресната служба започва в полунощ в събота срещу неделя. Тя е изпълнена с духовна радост и ликуване. Цялата служба е тържествен химн за Светлото Христово Възкресение, примирението на Бога и човека, победа на живота над смъртта. Възкресение символизира вярата във възкръсването на праведниците в един по-хубав свят, който те ще наследят след земната смърт и бъдещия Страшен съд.
На Възкресение се слага край на дългия Велик пост и на масата се слагат боядисани яйца (най-вече червени), козунак и сладки. Червеното яйце е символ на мира, обагрено с кръвта на Иисус Христос, който се възражда за нов живот. Козунакът е символ на тялото Господно. Цялата пасхална храна се освещава в църквата в навечерието на празника, на Велика събота. В народната традиция деца и възрастни се „бият” с червени яйца и който е победител, се вярва, че ще е най-здрав през годината.
Здраве на всички, мир и любов!