
Книгата на Масару Ибука „След третата година е късно“ е истински бестселър за родителите, които се стремят да развиват децата си от бебета. Тя формулира основните постулати за ранното възпитание, като призовава да се грижим за интелектуалното развитие на децата от момента на раждането им, че и от по-рано. Вижте какво твърди японският инженер и предприемач, който е единият от основателите на технологичния гигант „Сони“:
Всяко дете ще израсне умно и с твърд характер, ако му се даде това, което му е нужно и когато му е нужно.
Върху развитието на детето, неговите възможности и способности влияят хората и околната среда.
Голяма грешка е ненамесата в развитието на детето в ранна възраст и неуважението към неговата воля.
3 години е възрастта, в която мозъкът на детето достига 80 на сто от възрастния си потенциал. Първите три години са критични за развитието на детето.
В своята книга Масару Ибука формулира 25 най-важни принципа за възпитанието на детето. Ще се съгласите ли с тях? Вие самите прилагате ли ги във всекидневието?
1. По-често гушкайте детето си. Тактилното общуване играе огромна роля в неговото умствено развитие.
2. Разрешавайте му да спи във вашето легло. Спането заедно оказва развиващо въздействие на детето.
3. Не му говорете бебешки. Разговаряйте с децата на „възрастен език“ от самото му раждане.
4. Занимавайте се с детето си всеки ден. Даже едно общо занимание дневно ще доведе до впечатляващи резултати.
5. Не се карайте пред детето. То много точно усеща негатива и тревогата.
6. Поощрявайте желанието на рожбата си да общува с другите деца. Това отлично стимулира ума, състезателния дух и желанието му да бъде първо.
7. На детето му трябва не само майка, но и баща. Не поставяйте ограничения в общуването между таткото и неговото дете.
8. Не забранявайте на детето да отстоява интересите си и даже да се кара. Споровете развиват навиците му за общуване.
9. Хвалете и наказвайте внимателно. Хвалете за свършена работа, а наказвайте рядко – особено момчетата.
10. Не налагайте на детето си вашите представи за добро и зло. Нека то само натрупа опит с ваша помощ и с времето да започне да различава тези понятия.
11. Събуждайте и поддържайте интереса на детето към нещата наоколо. Създайте необходимите условия за това.
12. Повтаряйте наученото. Това формира правилните схеми в мозъка на детето.
13. Не смятайте за глупави детските фантазии. Способността да мечтае и фантазира развива творческия потенциал.
14. Учете стихове наизуст. Това тренира паметта.
15. Запознавайте детето с най-добрите творби на човечеството. Слушайте класическа музика, показвайте произведения на изкуството, четете художествена литература заедно.
16. Не ограничавайте детето. Всичко, което то прави с ръцете си, развива неговия интелект и талантите му.
17. Стимулирайте проявите на нестандартно мислене. Робуването на стандарти възпитава стандартни хора.
18. Не купувайте на детето всичко, което поиска. Излишъкът от играчки разсейва вниманието му и по-нататък ще му бъде трудно да учи.
19. Развивайте тактилните усещания. Предлагайте на детето да пипне предмети от различни материали – меки и твърди, тежки и леки, гладки и грапави.
20. Предлагайте на детето играчки от отделни части. То изпитва огромна радост, когато успее само да сглоби играчката.
21. Развивайте фината моторика – чрез лепене, апликации, изрязване и сглобяване на фигури. Както казват, „умът на детето е на върха на пръстите му“.
22. Разхождайте се заедно. Ходенето е много полезно, то задейства 400 мускула на тялото от 639.
23. Не очаквайте резултати от работата на детето. Помнете – за него е по-важен процесът, а не резултатът. Нека да се труди толкова, колкото му е интересно.
24. Не насилвайте волята на детето. Когато го карате да прави нещо против волята му, вие подкопавате вярата му в себе си.
25. Не се отнасяйте към детето като към своя собственост. Освен, че това просто не е вярно, подобно отношение може да е причина да загуби вяра в силите си.