При модата е като в архитектурата – всичко е въпрос на пропорции, казва модната законодателка Коко Шанел.
Думата „мода” идва от латинската дума „модус” – мярка, вид, начин, представяне – и означава господстващите в обществото в определен период форми, които се отнасят за различни сфери – изкуството, речта, облеклото, поведението…
Ако направим една бърза разходка в историята на модата, ще забележим колко е права повелителката в модния стил на 20 век Коко Шанел – светът се променя, променят се водещите идеи, пропорциите, смисълът на нещата. До голяма степен това зависи от националните традиции, от представите за естетичен идеал, от вкусовете, културните и научни постижения, от равнището на развитие на икономиката, дори от битовите потребности на хората.
Модата в облеклото, независимо от своята власт и ярката способност да налага вкусове в определен период, е краткотрайна. И няма как да е иначе, тъй като тя е част с неутолимия стремеж към новото и различното.
Развитие
Смяната на модните идеи се подчинява на ритъм, подобен на диханието на самия живот. Именно затова модата носи отпечатъка на най-различни събития в обществото. Влияят й художествените течения на момента, политическите събития, икономическите уловки на производителите на тъкани, конфликтът на поколенията и носталгията към миналото, както и причудливите идеи на отделни личности с влияние.
Всъщност историята на модата е огледало, което чрез костюма или роклята отразява човешката същност през различните епохи. Антична Елада е дала на света класическото изкуство и философия. През онези времена човешкото тяло се е смятало за еталон на красота и съвършенство. В облеклото тогава преобладава красотата на пропорциите и хармонията на цялостната линия.
Готика, барок, рококо
През средните векове, в епохата на готиката, господстват сложните геометрични линии, асиметрията, диспропорциите, обемните и цветови контрасти. Тук се залага на дрехата корсет, която притиска тялото като менгеме с цел да го отдалечи от естестествената му форма.
През 17 век в Европа се развива стилът барок с прекомерния си разкош, помпозност и декоративност. Дрехата е сложна и претрупана с детайли. За „модерни” се смятат жените с пищни форми.
През 18 век идва на мода стилът рококо. Негови отличителни черти са изтънчеността и изяществото, представени чрез причудливи орнаменти. В модата на аристократите властват прическите, гримът и ароматите.
Идеите на 20 век
20 век слага точка на издевателствата над човешкото тяло. Долу корсетите, превръзките, кринолините! 20 век идва заедно с техническия прогрес, със скоростта и промишленото производство, което променя условията на живот. Появяват се нови стилове, форми на облеклото, материали и технологии. Дрехите постепенно стават удобни, свободни и хигиенични. Хората вече са свободни да комбинират облеклото си. Създават се различни видове дрехи – за вкъщи, за работа, за градината или за разходка сред природата. Жената обува панталон – това е истинска революция и символ на демократизация в модата.
От котюр и ролята на Париж
През изминалото 20-то столетие се създават модните марки на прочутите световни моделиери. В един следващ момент тези творци на модата се обединяват в Асоциацията «Haute Couture» – От котюр (висша мода) в Париж. И до днес именно Париж диктура правилата на модния дизайн.
Една от тези марки е на Кристиан Диор. През 50-те години на миналия век той възражда традициите на разкоша в облеклото и предизвиква сензация с колекцията си «New look». Това е нова романтична линия – разкроени рокли с тънка талия, които Диор украсява с аксесоари – ръкавици, шапка и чантичка. Това е скъпа мода, която става еталон на елегантност и разкош.
Творбите „От котюр” са истински произведения на изкуството. 2 пъти в годината (пролет и есен) световните дизайнери представят колекциите си, чрез които определят тенденциите в развитието на модното облекло.
Прет-а-порте
Идеите, заложени в моделите „от котюр” се опростяват до голяма степен, преработват се с оглед на масовото производство и така стават достъпни на широк кръг потребители. Това направление в модата се нарича «Pret-a-porter» Прет-а-порте идва отново от френски – готова рокля. Представянето на колекциите става също два пъти годишно в Париж и определят лицето на съвременната световна мода, която излиза на улицата и се приема като масовия потребител.
Мода за самите нас
Основната идея и цел на облеклото е да създаде атмосфера на физически и душевен комфорт за този, който го облича. Да засили външната привлекателност, да подчертае индивидуалността, да съответства на стила на живот и поведение. Можем да сме доволни – съвременната мода не робува на строги канони и дава широк диапазон от направления и стилове, което ни дава шанс да направим своя избор, който да съответства на собствените ни изисквания.