Какво не знаем за Снежанка, но не от приказката на братя Грим

Какво не знаем за Снежанка, но не от приказката на братя Грим Снежанка (на руски, откъдето всъщност идва тази девойка, я наричат Снегурочка или Снежевиночка). Тя е известната на всички по-възрастни българи внучка на Дядо Мраз, негова постоянна спътница и помощничка. И колкото и да ви се струва странно, тя въобще не е социалистически герой, за каквато напоследък я приемат (и затова я отричат) у нас. Историята е много по-стара.

В новогодишните празници Снежанка е посредник между децата и добрия старец, което донякъде съответства на древногръцките демони и християнските ангели. Възрастта й варира – понякога я представят като малко момиченце, а понякога – като девойка. Като девойка тя е позната много повече. Първото официално появяване на Дядо Мраз и Снежанка като млада госпожица е станало при посрещането на Новата 1937 година в московския Дом на съюзите.

Образът на Снежанка всъщност идва от руския фолклор. Там тя е персонаж от народна приказка за направеното от сняг момиченце Снегурка (Снежевиночка), която оживява. Сюжетът е бил обработен и публикуван през 1869 г. от А. Афанасиев в неговия труд „Поетичните възгледи на славяните за природата”, в който се виждат езическите корени на персонажа. Ето и приказката: „Живял едно време един селянин Иван с жена си Мария, живели те в любов и съгласие. Остарявали, а все още нямали деца. Много им било мъчно заради това. Дошла зимата, паднал сняг… Излезли Иван и Мария от къщата и започнали да правят кукла от сняг. И гледа Иван – помръдва Снегурочка като жива, движат се ръчичките и краченцата и, кима с главичка. „Ой, Иване!” – възкликнала от радост Мария. „Гледай, Господ ни даде детенце!”

През 1873 г. А. Островски пише пиесата „Снегурочка” под влиянието на приказките на Афанасиев. В нея Снегурочка е дъщеря на Дядо Мраз и Красавицата Пролет, която умира по време на летния ритуал в почит на бога слънце Ярила. Тази Снежанка е прекрасна девойка със светла коса и бяло лице. Облечена е в бяло-синя шуба с пух, пухкава шапка и с ръкавички.

Пиесата първоначално няма успех. През 1882 г. Н. Римски-Корсаков обаче поставя по тази пиеса едноименната опера, която има огромен успех и дава нов живот и на пиесата.

По-нататък образът на Снежанка се развива, тя се появява в училищните сценарии в края на 19 и началото на 20 век за празник около елхата, когато посрещали Рождество Христово. Още преди Октомврийската революция малки Снежанки се окачват като играчки на елхата, момичетата се обличат в нейния костюм, правят се инсценировки по части от приказката.

След революцията всичко, свързано с Рождество, е под контрола на държавата. През 30-те заедно с рождественската елха и Снежанка и Дядо Мраз минават в нелегалност.

Малко по-късно, в началото на 1937 г. Дядо Мраз и Снежанка за първи път се появяват като символ на настъпващата Нова година. Любопитно е, че в ранните изображения от времето на Съветския съюз Снежанка по-често е показвана като малко момиченце, а не като девойка.

В следвоенния период в Русия Снегурочка е задължително помощничка на Дядо Мраз на всички празненства за Нова година. Тази роля често поемали студентки от театралните висши училища и даже актриси. В самодейните изпълнения пък Снежанки ставали по-големите момичета, девойки и жени, но като правило – с руса коса.

Днес в град Кострома има „Дворец на Снежанка”, в който тя целогодишно посреща гости. На 4 април през 2009 г. в същия град за първи път е отбелязан рождения ден на любимия приказен персонаж, и оттогава се чества всяка година.