За съжаление понятието компютърна зависимост при децата в училищна възраст не е измислица, а тревожен факт в наше време, когато почти във всеки дом има компютър. Много родители се питат как да отучат сина си или дъщерята да прекарват цялото си време пред монитора, тъй като са наясно, че този проблем може да нанесе вреди не само на физическото здраве, но и на психическото състояние на растящото дете.
Специалистите поясняват кое е най-опасното в компютърната зависимост – тя води до нарушение на функцията за адаптация в обществото. Зависимото дете не е в състояние да си учи уроците и да общува с връстниците си, които нямат същия интерес.
Никой вече не отрича и ползата от ползването на компютри. Чрез него и интернет децата намират полезна информация както за училищните си теми, така и за развлечение. В интернет пространството е пълно с най-различни енциклопедии, там може да се слуша музика, да се гледа интересен филм или да се общува с приятели в социалните мрежи. Пак чрез компютъра може да се учат чужди езици, да се развива логическото и аналитично мислене с различни неролеви игри.
Точно тези неролеви игри по принцип се правят, за да помогнат на развитието на децата – чрез тях те добавят нови и проверяват знанията си, а също така развиват абстрактното си мислене.
Проблемите обикновено започват, когато подрастващия ученик се пристрасти към ролевите игри. В тях детето гледа на виртуалния свят с очите на своя персонаж, идентифицира се със своя герой от играта. Тези игри имат отчетлив сюжет, в тях играчът трябва да премине редица нива, за да спечели. Така, играейки, детето може наистина да изгуби връзка с реалността, да се потопи изцяло във виртуалния свят, в който е пълно с ярки и остри преживявания.
По-често податливи на компютърна зависимост са децата, които имат конфликти в семейните отношения или в средата на приятелите и съучениците си. Такова дете се абстрахира от истинските си проблеми чрез играта и там се самоутвърждава със своя персонаж.
Симптомите на компютърна зависимост се виждат с просто око и внимателните родители не биха ги пропуснали.
Детето губи представа за времето, което е прекарало пред монитора, губи интерес към социален живот, затваря се в себе си и става агресивно, ако по някаква причина му се отнеме възможността да играе.
Не малко деца с компютърна зависимост се оплакват от необосновани пристъпи на страх и тревога, често имат нощни кошмари.
Компютърната зависимост пречи на ученика да развива своите социални качества като общителност, чувство за състрадание, дружелюбие и др. Момчето или момичето става емоционално хладно, не умее да поема отговорност и да контролира постъпките си.
Друг проблем е, че при зависимите от компютъра деца често се наблюдават различни нарушения на зрението, опорно-двигателния апарат, хронична умора и не рядко общо изтощение на организма.
Как може да се лекува компютърната зависимост?
Ако вече сте установили, че вашето дете има такъв проблем, поговорете с него спокойно и установете точни граници на заниманията с компютър. Обсъдете пределно допустимото време за стоене пред монитора, като е добре детето само да настрои часовника за момента, когато времето свършва. При по-малките деца (2-3 клас) можете да заредите полезна програмка за отключване на монитора, която ще го накара да реши някакви учебни задачки – например да потренира таблицата за умножение или пък да извърши други математически действия.
Ако детето проявява агресия и не признава проблема, дайте му реален пример колко време е прекарало пред компютъра. Това обаче непременно трябва да е в спокоен разговор, виковете и скандалите само влошават ситуацията.
Ако детето признава своята зависимост, но не успява да се справи с нея, обърнете се към психолог. Специалистът ще му даде индивидуални препоръки как да контролира желанието си да включи машината, ще предложи и програма за корекция на семейните отношения, отношенията с връстниците и нормализацията на учебния процес.
Най-добре е да се погрижите отрано да не допускате у детето ви да се развие компютърна зависимост. Нека то от малко осъзнае, че компютърът е част от нашето всекидневие, а не някакъв алтернативен свят.
Създавайте на детето условия да се занимава с различни интересни неща, да ходи на спорт или в някаква творческа група според интересите му. И най-важното – прекарвайте повече време заедно.