Tемата за парите, семейните финанси, доходите в семейството и разходите за живот заемат значимо място във всекидневните ни разговори. Обсъждаме цени на хранителни продукти, скъпи дрехи, в кой магазин сме намерили нещо по-евтиничко или колко ще ни излезе предстоящата почивка. Разговорите обаче ги водим ние, възрастните, като забравяме да включим в тях децата.
Едва ли има някой, който да не се съгласи, че възпитанието в уважение към труда и парите започва в ранна детска възраст. Това трябва да става не само на думи, а и да им предложим практически съвети, да им дадем първите родителски уроци по финанси, да ги научим правилно да разпределят джобните си пари. Те имат нужда от инструмент за действие.
Повечето психолози посочват, че най-подходяща за това е 6-годишната възраст, когато детето започва социалната си адаптация, развива мисленето и реакциите в група и се подготвя за строгата структура в училището. Умението правилно да се разпределят парите не е вроден талант, а качество, което детето развива постепенно с годините.
Обяснете на детето за какво са парите
Децата са любопитни и обожават, когато родителите имат време да им разкажат приказка, да им прочетат интересна книжка, или да поиграят с тях. Започнете финансовото им възпитание като използвате занимателна игрова форма. Обяснете им защо възрастните хора ходят на работа, защо работодателят ви плаща заплата в края на месеца, какво купувате с тях, къде пазарувате хранителни продукти.
Не ги затрупвайте с много информация, а я поднасяйте на малки порции. Задайте въпроси, за да прецените дали детето е разбрало или му дайте възможност то да ви пита. Децата са с богата фантазия – пригответе се за нестандартни въпроси.
Не пропускайте да направите преценка на характера на собственото си дете: ако прекалено много раздава играчките си на приятели или ги чупи – научете го на пестеливост и да пази материалното; ако иска да има всичко само за себе си и е стиснато – дайте му урок по щедрост и уважение към околните.
Нагледност, конкретност и занимателност
Превърнете вашия урок по финанси в театрализирана игра. Използвайте истински банкноти и монети. Разгледайте заедно с детето символите и цифрите, покажете водния знак, разкажете как и къде се печатат, подчертайте разликата в цветовете и стойността. За играта използвайте няколко вида пакетирани хранителни продукти: захар, кафе, сол, сухари и такива, каквито имате вкъщи. Нека детето да разбере разликата в цената: някои са по-скъпи, други – по-евтини. За съпоставка използвайте парите и се уверете, че детето разбира разликите и ги различава по външен вид и по стойност.
Увеличете степента на трудност и абстрактност
Интригуващата игра „Монополи“, създадена още през 30-те години на миналото столетие от Чарлз Дероу, е едно прекрасно педагогическо средство да продължите задълбочаването на знанията за значението на парите. Освен това „Монополи“ дава възможност за няколко играча на пазара, включете в заниманието цялото семейство. Детето ще се почувства значимо, самочувствието му ще укрепне – нали седи наравно с възрастните и решава важни финансови въпроси. „Монополи“ има варианти в зависимост от възрастта и е добър метод за обогатяване на знанията по математика, развива богатството на езика и дава представа за пазара и обществото.
Джобните пари, дневните разходи и родителският контрол
Не е никак лесно да решим с колко лева на седмица ще разполага детето. Има семейства с големи материални възможности, други с по-скромни, трети с ограничени и свити до минимум. Не казвайте на децата: „Ние имаме пари и сме богати” – ще възпитате готованци и прахосници. Не отивайте и в другата крайност: „Бедни сме, нямаме” – детето ще се комплексира. Още повече, ако сте пушачи и харчите за цигари, тогава оправданието ви увисва във въздуха.
Без значение – богати или бедни родители, важно е да възпитаваме хора с достойнство и да имаме доверие в децата.
Проверете в училището цените на закуските, обсъдете с детето каква сума му трябва да ден, поговорете и с класния наставник. Ако за закуски са нужни 10 лева, то децата имат и дребни разходи – бонбонки, дъвки, безалкохолно. Увеличете сумата с предполагаемите допълнителни разходи.
Поставете граници
Кажете ясно и категорично: „Това са твоите 20 лева за седмицата. От теб зависи дали ще ти стигнат. В края на седмицата ще се радвам да чуя как са използвани”. Успее ли детето да спести нещо – похвалете го. Нека парите останат за него, то знае как да продължи да спестява и да цени.
Винаги давайте парите за седмични разходи в едно и също време, най-добре в неделя вечерта. Не е достатъчно само да ги извадите от портфейла си и да ги сложите на масата, казвайки: „Ето ти парите, внимавай!”. Разговаряйте с детето за плановете му, използвайте доверителна интонация. Това е само една малка част от възпитанието във финансова култура и използване на парите.