
Интернет магазините продължават да набират популярност. Нормално на фона на факта, че глобалната мрежа е вече неотменима част от ежедневието ни, от бита ни. Казват, че интернет шопингът е бъдещето. Може в един момент да се случи и това – да купуваме само от интернет магазини, макар че това време едва ли е толкова близо.
Така или иначе манията е обхванала мнозина. Удобно е безспорно – седите си у дома и пазарувате, не е необходимо да напускате офиса си или да закъснявате за парти с приятели, както и да висите по опашки в моловете. Все пак ако се решите на интернет шопинг, добре е да знаете някои плюсове и минуси. Започваме с очевидните плюсове.
1. Икономия на време.
Това е несъмнен плюс. Да се използва свободното време след работа или по празниците за нещо по-интересно, отколкото обиколка по магазините, е за предпочитане. А покупката в интернет е възможна по всяко време – отнема не повече от 10 – 15 минути.
2. Приятна придобивка преди празник
Традиционно в навечерието на големи празници по магазините настъпва същинско стълпотворение, все едно иде краят на света. Може да се стигне дори до дефицит на желана от вас стока. Онлайн-шопингът ви избавя от този кошмар, особено ако не обичате да бързате, а да избирате по-внимателно. Просто поръчвате по интернет и получавате подаръка точно в празничния ден.
3. Икономия на пари
В повечето случаи в интернет магазините определени стоки, особено битова техника, струва по-евтино, отколкото в обикновения магазин. Освен това в интернет магазините по-често отколкото в обикновените има изгодни акции и добри намаления. Това е обяснимо, като се има предвид, че обикновените магазини заплащат повече пари за наем и реклама, а интернет магазините са по-евтини като обслужване, затова и надценките на стоките там са по-ниски. Интернет-магазинът няма нужда да поддържа голям щат от сътрудници. Някои интернет магазини предлагат скъпите стоки с безплатна доставка.
4. Необикновени стоки
Ако сериозно се разровите в интернет магазините, можете да откриете редки и много красиви вещи, някои от тях ръчна изработка, които в обикновените магазини просто няма да откриете.
5. Избирате начина на плащане
Имате възможност да изберете как да заплатите. Единият начин е в брой при получаване на доставката. Можете чрез банков превод, чрез кредитна карта. Зависи от вашите възможности. Можете да избирате, а това е винаги приятно.
И така плюсовете в интернет са очевидни. Но не бързайте да слагате кръст на обикновените магазини. В интерес на обективността трябва да посочим и някои минуси на олнайн шопинга.
1. Възможни са сериозни проблеми с доставката
Ако например живеете далеч от града, където сте направил заявка, понякога цената на доставката може да се окаже по-висока от стойността на самата стока.
2. Проблем с евентуалното връщане на стоката
Куриерът може да ви достави бракувана стока. Избирайки в интернет-магазина дреха или обувки, е възможно да сбъркате номера. А може в края на краищата да не ви хареса и външния вид на стоката, която на картинката е изглеждала много красиво. В такива слачаи може да се наложи да поискате смяна на стоката или връщане на парите. Бедата е, че тази процедура в онлайн магазините е доста усложнена. Затова прди евентуална покупка в интернет магазин просто попитайте за правилата за смяна или връщане на парите.
3. Понякога прекалено дълго чакане на заявката
Ако ползвате пощенска услуга за получаване на стоката, съществува риск просто да не я дочакате. Особено ако поръчката е направена за празниците. В пощите работят хора и преди празниците при тях понякога е много натоварено – те просто не успяват с времето. Затова е добре да поръчвате стоката не точно преди празника, а доста по-рано. И да се запасите с доза търпение. Може да мине и месец…
4. Загуба на стоката
Ако чакате поръчката по пощата, възможно е тя да се изгуби. Ако това наистина се случи, трябва да се извърви дълга и неприятна процедура, за да получите парите си обратно.
5. Евентуални проблеми с детските стоки
Особено сложно е да са купуват онлайн детски стоки. Случва се доставката да дойде тогава, когато детето вече е пораснало за нея. Играчката може да не се хареса на малчугана или да се счупи по пътя. Освен това трудно се улучва размерът на детските стоки.
6. Риск от измама
Уви, при извършване на онлайн покупка може да се случи така, че да не получите нито стоката, нито парите си. За да избегнете такава ситуация, е добре предварително да изучите онлайн магазина. Потърсете информация в мрежата за него, вероятно ще откриете. Потърсете отзиви за качеството на обслужването. Не вярвайте на възторжените отзиви, публикувани на сайта на магазина, това може да е направено нарочно. Обърнете внимание на сайта на магазина, както и на юридическите данни и посочените телефонни номера.
7. Некачествено обслужване
С това явление се срещаме повсеместно, за жалост. Става дума за вече споменатата несвоевременна доставка, неучтивост и грубост на куриера и други неприятни ситуации. Има случаи, в които куриерът дори отказва да предаде стоката, ако за него няма бакшиш…