За женския костюм започва да се говори в края на XIX век. Дотогава е властвало правилото в модата жената да има в гардероба си няколко рокли и блузи, които се съчетават елегантно с дълги поли.
На границата на двете столетия обаче жените стават все по-гъвкави в начина си на мислене, по-разкрепостени и се появяват идеите на еманципацията. Средната класа бързо се увеличава, броят на жените, занимаващи се с умствен труд и работещи в интелектуалната сфера, става все по-голям. Учителките, секретарките, стенографките, собственичките на малки фирми и ателиета изпитват остра необходимост от строг и делови стил.
Пробивът е в английския кралски двор
Английският дизайнер Джон Редфърн разбрал, че жените от светското общество все повече пътуват или се интересуват от спорт. Той изработва специално за принцеса Александра, бъдещата кралица на Англия, костюм, който наподобявал редингот – мъжко палто с два реда копчета с дължина до коленете. От същия плат направил и дълга пола, съчетана с блузка с висока мъжка яка. Към модела добавил ръкавици, обувки, шапка и чанта, а костюмът е наречен Taylor suit. Именно облечена в този костюм Александра пътувала из Европа заедно със съпруга си.
Моделът се запазва дълго, а през 1910 г. започва и неговата промяна – полите се скъсяват леко, якичката следва естествената извивка на врата, а реверите на връхната част приличат все повече на съвременните фасони на сакото.
Жените в градовете започват да използват костюма и да се обличат така не само на работа, а и в свободното си време.
Париж облича жените в костюм
След Първата световна война Париж със своите моделиери и ателиета, които предлагат ново и революционно облекло, става люлка на новата вълна в развитието на женския костюм. През 1920 г. Коко Шанел лансира правата пола с плоха, дължината й е само до коленете. Всички промени, свързани с място на жената в обществото и социалния живот, подготвят следващия период на разцвет на женския костюм.
През 30-те години на миналия век костюмът е основната дреха в женския гардероб, а популярността му е толкова голяма, че се облича вместо официална вечерна рокля. Модата на широките рамене се запазва почти 15 години. Саката са с две дължини – до талията и до средата на бедрата. Сакото вече се комбинирали не само с пола, но се носи и върху рокля. През периода на Втората световна война дължината на полата, роклята и сакото става още по-къса не заради някакви модни капризи, а заради липсата на платове. Женският костюм прилича на военна униформа.
Романтиката взема връх
Когато войната свършва, се появява естествена реакция сред жените да се обличат отново не само елегантно, но и женствено. Кристиан Диор успява много бързо да наложи модата на малката талия, разкроената набрана пола и красивите женски разголени рамене. Не си и помисляйте, че това слага край на костюма. Именно през 50-те години на ХХ век се появява френският дизайнер Кристобал Баленсиага, който предлага костюми за всяка женска фигура. Той налага реглан ръкава, променя и класическите пропорции на костюма.
Жаклин Кенеди и модата на 60-те
Вниманието на производителите е привлечено от лондонската школа. Полите и роклите стават все по-къси, появяват се тесните дамски панталони. Жаклин Кенеди, ставайки първа дама на САЩ, започва да използва по време на пътуванията, официалните делови и политически срещи костюм, който е наречен Box-suit.
Ив Сен Лоран пък предлага сако тип смокинг в комбинация с панталон. Идеята е костюмът да замени вечерната рокля. Вече нищо не може да спре съвременна жена, облечена делово и по мъжки, да започне да управлява и в бизнес кръговете.
Превръща се в символ на работещата жена
Следващият период е вече добре познат за повечето от старите поколения. Снимките на елегантни и стилно облечени стюардеси са част от детските спомени на мнозина. Синият и сив цвят доминират в костюма именно благодарение на фирменото облекло на авиокомпаниите.
Силната и образована жена съчетава успешно сакото както с пола, така и с панталон. Жените, работещи в сферата на обществения сектор, са много, а тяхната униформа – костюма, се превръща от идеал в символ за успех в кариерата.
Офисната мода изисква и едно допълнение: шалчето или копринената кърпа.
Power Suit и корпоративната култура
През 80-те години започва мощен период в развитието на икономиката и финансите. Водещото място на САЩ в международния бизнес допринася за новия модел костюм, наречен Power Suit. Слага се началото на корпоративния език в общуването и на офисното облекло. Костюмът на властта е сако с пола малко над коляното, тънки чорапогащи или чорапи, а аксесоарите са филофакс, изискана химикалка, скъп марков часовник, делова чанта.
Дамската мода показва само едно – самостоятелност, независимост и материална обезпеченост в съчетание с добро образование и възпитание.
Джорджо Армани прави формите на костюма меки с елементи на усещане за лукс и богатство. Голямата финансова и икономическа криза през 1987 г. обаче слага край на показността и разточителството. Светът затяга колани, разходите на населението за облекло силно намаляват. Истерията около офисната култура и мода затихва.
Влизат етноелементите на източната култура
90-те години на ХХ век са време на духовно търсене, на връщане към корените и изконните ценности. Процесите на демократизиране на Европа и света се отприщват, автентичното се издига на почит. Африканските и пенджабски елементи на широките и удобни костюми от мек текстил, съчетани с орнаменти и шевици, триумфират на модните подиуми.
Широки панталони, широки туники, широки сака – всичко трябва да е практично и удобно. Това кара световните лидери в производството на облекло да обединят усилията си и, използвайки големи финансови средства, да успеят да задържат офисния костюм.
Парите, както знаем, могат да променят много.
Днес в костюма има и романтика, и строгост
Съвременните дамски костюми са смесица от стилове, а жените избират това, което е не само последен писък на модата, но и отговаря на телосложението и характера им. Индивидуалното съчетаване на романтична блуза със строг костюм се среща често, както и комбинацията на пола или панталон, които не са от същия материал или цвят като сакото.
Творческият поглед и подход на всяка жена внася нови и разнообразни решения за съчетаване. Днес е възможно да се види всичко – впито сакенце с дълга пола, дълго сако с тесни панталони или клин, туника, а отгоре сако с широки ръкави.
Снимка: БГНЕС