„Често съм виждала добре облечени хора на авторитетни събития, които не могат да използват правилно вилицата, ножа и салфетката или пък не изключват мобилния си телефон, когато започне речта на водещия.” Това казва Елена Бер, автор на книгата „Добрите маниери и деловият етикет”.
Тя е учила в Милано и в школата Beauty for all seasons в САЩ. Води тренинги и консултации за създаване на позитивен имидж, по правилата на етикета, маниерите и деловия протокол.
Ако искаме успешно да проведем деловите си срещи, да създадем полезни контакти и дългосрочни делови отношения – трябва да сме наясно в правилата на деловия етикет. Как да започнем разговор, кого от двама непознати да представим на другия първо, как деликатно да си тръгнем от приема по-рано от останалите гости, какво се облича на делови обяд? Знанията в тази сфера помагат не само в бизнеса, те правят естествени и приятни дори обикновените човешки и колегиални отношения. Ето част от азбуката на деловия етикет, според съветите на Елена Бер.
Как да се представим
Представянето един на друг или сред повече хора е уж известно на всички, но много често се объркват.
Когато се представяте сами, постарайте се да кажете ясно името си, така че да няма недоразумения. Ако то е по-специфично, бъдете още по-внимателни при произнасянето му. Потърсете смислова асоциация, за да дадете възможност на събеседника да го запомни по-лесно.
Ако вие сте в ролята на този, който запознава непознати хора:
Случай А – ако запознавате двама равни по позиция непознати, представете този, когото познавате по-добре на другия, който ви е по-малко познат.
Случай Б – мъжът трябва да бъде представен на жената, а по-младия по възраст или по служебно положение – на по-възрастния или съответно на този, който заема по-висока длъжност.
Как да запомним
Всъщност проблемът не възниква, когато трябва да запомните Вероника, Теодор или Каролина, а когато вашият делови партньор има често срещано име като Иван, Мария или Георги. Съчетано с една особено рядка фамилия като Петров, например.
Най-лесният начин да не забравите името на събеседника е да го повторите веднага при самото запознанство. Ако все пак го пропуснете в началото, позволете си да попитате честно: „Извинете, напоследък съм малко разсеян, не бихте ли би повторили името си?”
Как да не ставаме по-близки от необходимото
По време на разговора не се вторачвайте в събеседника или да се накланяте прекалено към него. Според американските правила не трябва и да накланяте глава прекалено закачливо – ще го сметнат за флирт. Друг е въпросът, че по нашите географски ширини и при работния стрес, а бе, за какъв флирт може да става дума? Но ако погледнем сериозно, нали има и международни срещи – при тях имайте наум, че социално приемлива е дистанцията от 50 см.
Как да подадем визитката си
Правило първо – старайте се винаги да имате визитки със себе си.
Правило второ – не подавайте визитката на събеседника си с лявата ръка – дори ако сте левичар.
Правило три – щом вземете визитката, не си и помисляйте да я мушнете в задния си джоб, това е неуважение. Не го правете, дори въобще да не смятате да използвате данните от тази визитка.
По възможност, не пишете на визитките си нищо „остроумно” от десена: „Богиня на бизнеса”, „Следвай ме” и др. Колкото по-несериозно се представите, толкова по-несериозен диалог ще се получи, а вероятно целта ви не е това.
Как да седнем прилично
Важен момент – дамите трябва да седят с прибрани колене, без да ги накланят прекалено надясно или наляво, както и без да премятат крак върху крак. Дистанцията между вас и събеседника ви не трябва да е по-малко от една протегната ръка. При бизнес разговор е недопустимо да се говори прекалено тихо или да се шепне.
Как да развличаме гостите
При обикновена визита на вежливост поканете госта си в зоната за отдих в кабинета – с кресло, диван и малка масичка за чай или кафе. По правило гостът сяда от дясната страна на домакина.
Да мерим приказките си
По принцип, колкото повече се издигате в кариерната стълбица, толкова по-важно е се научите да говорите правилно. Грешките в ударението, неправилното използване на определени думи или такива, чиито значение видимо не знаете носи огромен риск да станете за смях. Жаргонните изрази показват неуважение към събеседника. Въздържайте се от остри думи и особено – от ругатни.
Как да казваме и да приемаме комплиментите
Трябва не само да умеете да правите комплименти, но и да ги приемате естествено – без да се шегувате, просто кажете „Благодаря!”
Да не качваме всичко в интернет
Не е толкова трудно да се досетим, че не бива да снимаме с телефона си тези, които категорично не искат това. Не говорете по телефона по време на среща. Глупаво би било да пишете във фейсбук и инстаграм за уговорката си с хора, които не искат деловата ви среща да стане известна за всички.
В приятелските компании отдавна има правило – който пръв се хване за телефона, за да не пропусне нещо от социалните мрежи – той плаща сметката. Много скоро това правило ще стигне и до деловия етикет – едва ли има чак толкова спешни новини, които трябва да видите веднага, като при това загърбвате събеседника си. Особено ако смятате, че деловата ви среща може да прерасне в продължително партньорство.