Жените се нуждаят от повече сън, отколкото мъжете

Жените се нуждаят от повече сън, отколкото мъжетеЖените имат нужда от много повече сън, отколкото мъжете – това са изводите от обширно изследване, направено от учени в университета „Дюк“ в Дърам, Северна Каролина. Учените са единодушни, че жените решават всекидневно много повече въпроси в сравнение с мъжете, правят няколко неща едновременно, което води до силен стрес, физическо и психическо изтощение. Организмът на жените се нуждае от сън, който да възстанови силите и емоциите, влагани в работата и в семейството, се подчертава в научния анализ. Ако не си починат, те страдат от сутрешно главоболие, изпадат в необясним гняв, дразнят се от всичко, а това води до дълбока депресия.

Жените имат едно превъзходно качество, което ги различава от мъжете, а то е да вършат няколко неща едновременно. Това, от своя страна, натоварва сърцето и мозъка, а те пък се нуждаят от повече време за възстановяване на нормалните процеси на дейност.
Недоспиването при жените води до ранни и неочаквани заболявания на сърдечносъдовата система, включително и до инфаркти, състояния на раздразнителност и депресия, възпалителни усложнения и даже инсулт.

Какви са процесите в мозъчната кора по време на сън? Мозъкът, който е сложна система и своеобразен склад за нашата памет и езикови знания, се нуждае от покой минимум 6 часа в денонощието. При натоварване на тялото и психиката необходимостта от по-дълга почивка и сън се превръща в крещяща необходимост.
Сънят е един от начините да избегнем диабета, затлъстяването, неочакваните смущения в нервната система. Интересното е, че повече сън трябва и на мъже, които имат напрегната интелектуална работа.

На жените им трябва повече сън, е заключението и на английски лекари, които са работили по темата много преди американските си колеги. Според тях жените имат поне 20 минути повече сън от мъжете, а причината отново е в сложния механизъм на женския мозък. Неблагоприятно влияние на продължителността на съня при жените се оказват бременността и периода на менопаузата. Тогава те спят неспокойно, събуждат се често и не успяват да се възстановят.

Границата за оптималния сън е 7 – 8 часа в денонощието.
Но това е относително и строго индивидуално, категорична е медицинската наука. Често като пример за интензивна дейност и тренировки се дава графикът на известната лекоатлетка Паула Джейн Редклифф (PaulaJaneRadcliffe), която спи около 11 часа в денонощието и едва ли може да компенсира изразходваната физическа енергия по време на тренировките с по-малко сън.

Сред най-често допусканите грешки, смятат лекарите, е да се увеличи времето за сън през почивните дни. Проучванията доказват негативните последствия за здравето. Ако спим средно по 8 часа, а в събота и неделя увеличим времето, прекарано в леглото до 10 часа, през деня ще ни мъчат умора, отпадналост и сънливост. Съветът е да се спи равномерно през цялата седмица и да не опитваме да наваксваме през уикенда. Сред факторите, които ще подобрят качеството и продължителността на съня са по-малко време пред компютъра вечер преди сън и да не се застояваме пред телевизора, дори и да гледаме най-интересния филм или предаване. Алкохолът може временно да помогне да заспим бързо, но води до изтощаване, липса на концентрация и до пристрастяване.