Време за сиеста: Как да избегнем желанието за сън през деня

Време за сиеста Как да избегнем желанието за сън през деня
Време за сиеста Как да избегнем желанието за сън през деня

Да дремнеш половин час след обяд е неосъществима мечта за повечето възрастни хора. Ако разбира се не са пенсионери. Специалистите са категорични: да се спи през деня е полезно. Това подобрява паметта и творческите способности. Казвал го е и лечителят Петър Димков.

В края на 1990-те психологът Бил Антъни, директор на Центъра за психиатрична реабилитация към Харвардския университет, изучава ползата от дневния сън. Той установява, че 20-минутна сиеста способства за презареждането на клетките на мозъка, в резултат на което се подобрява паметта на човека и той по-ефективно усвоява нови данни. Други изследвания утвърждават, че дневният сън ускорява с 20% умствената дейност. Неслучайно много гении – от Архимед и Исак Нютон до Виктор Юго и Андре Жид практикуват следобедния сън. Те обаче са можели да си го позволят.

Сиестата е традиция за топлите страни. Самата дума произхожда от латинското «sexta», т.е. «шеста». В дадения случай се има предвид шестият час на деня. Смята се, че именно след 6 часа след събуждането на нас отново ни се иска да заспим.

Мишел Тиберг, невролог от Центъра за изучаване на съня в Тулуза, потвърждава: «Човекът генетично е програмиран да заспи в 2 – 3 часа следобед. В това време вниманието намалява, клепачите започват да залепват, главата натежава. Започваме да мислим по-зле…»

«Анализи показват, че в следобедния период идва пикът на пътно-транспортните произшествия» – предупреждава Ан-Мари Малабр, биолог от Парижкия научен музей «Дворец на откритията».

Признак на слабост или на зрелост?

Ние обикновено възприемаме дневното желание да подремнем като малка слабост. Стараем се да не реагираме на това и да се ободрим по различни начини. Специалистите обаче твърдят, че опитите да прогоним сънливостта с помощта на кафе означава да вървим срещу природата. Мозъкът ще повтори сигнала малко по-късно.

«На всеки час и половина у нас се отваря т.нар. «прозорец за сън» – интервал от 1 – 2 минути, когато човек най-лесно може да заспи – обяснява Мишел Тиберг. – Този архаичен ритъм е заложен в нас от природата. Първобитният човек е спял малко, но често. За да не стане жертва на диви зверове, той не трябвало дълго време да се намира на едно и също място».

Леонардо да Винчи също е практикувал полифазен сън – по 15 минути на всеки два часа. Възможно е именно в това да се заключава тайната на неговата работоспособност.

Люсил Харма, психоневролог от Франция, утвърждава, че умението да се получава удоволствие и да се извлича полза от дневния сън е признак на зрелост: «Човек става зрял, когато започне да обича дневния сън. Защото малките деца биват заставяни да спят. А в подрастваща възраст повечето предпочитат късно да лягат и късно да стават».

Въпреки това не трябва да се злоупотребява с дневния сън – той може да предизвика нощно безсъние или дори депресия. Така че трябва да се ограничаваме до 20 – 30 минути.

Сън по правила и без правила

И така, да се спи през деня е естествено и полезно. Но за съжаление това удоволствие е достъпно само за онези, които работят у дома. В офиса това няма как да се случи. Макар че в Китай и Япония работодателите отделят време за следобеден сън на служителите си, за да работят по-ефективно. В повечето големи компании са обзаведени специални стаи за отдих. Всичко на всичко 20 минути продължава един сеанс – толкова време е необходимо да се възстанови душевното равновесие и да се зареди организмът с енергия. Релакс ефектът се постига чрез цветотерапия, успокояващи мелодии и въздействие на пластини микрокристалин, които блокират вредните електромагнитни вълни.

Двуминутна пауза

Специалистите твърдят, че за да се „презареди” мозъкът, е достатъчно да се дремне 2 минути. Може дори в работния стол в офиса. Предварително обаче трябва да свършите нещо: изключвате монитора на компютъра и изключвате телефона си. Ако имате отделен кабинет, пуснете щорите и угасете светлината.

Ако не, просто затворете очи. За да не ви разберат колегите, може да отворите на бюрото си папка с документи, върху които уж мислите в момента. Отпуснете лицето, ръцете, краката. Представете си някакъв приятен момент. Например, че сте се излегнали в шезлонг на плажа или сте у дома в удобния и любим ваш фотьойл. Следете за дишането си.

Ще усетите как с всяко вдишване ви иде прилив на нови сили, а с всяко издишване ви напускат умората, напрежението, тревогата, грижата. Изпълнявайте това упражнение, като се ориентирате по поставеното предварително време или според своите усещания. Ако повтаряте това регулярно, скоро ще се научите да извличате максимума полза от тези 2 минути. А дневната сънливост ще отстъпи без помощта на кафе и други енергетици.