Внимавайте с хормоните, влияят на теглото

Внимавайте с хормоните, влияят на теглото
Внимавайте с хормоните, влияят на теглото

Казват, че тялото на човека е храм. Ако е вярно, хормоните са неговият сив кардинал, който влияе не само на нашето настроение, но и на размера на дрехите ни, пише elle.ru. Генетиката и диетата не ни гарантират стройна фигура, тъй като има скрит фактор, който управлява теглото, и това са хормоните.

Кортизол
Наречен е хормон на стреса и се смята за коварен враг на спортистите, тъй като разрушава мускулестите тъкани и води до увеличение на мастните прослойки. Изпадайки в стрес, организмът изразходва повече запаси от енергия и като защитна реакция изисква бързо да ги попълни с помощта на храната. Постоянно високото ниво на кортизол води до хроничен стрес и влошаване на метаболизма.
Забележка за отслабващите: Дръжте стреса под контрол с помощта на медитация или го освобождавайте с динамични техники от рода на бокса. Включете в менюто си цитруси – витамин С намалява кортизола с 30%, а за кафето по-скоро забравете. Кофеинът повишава нивото на този хормон в кръвта.

Адреналин
Макар да е родственик на кортизола, адреналинът има обратното въздействие върху обменните процеси. Този хормон мобилизира за компенсация стреса и силните емоции в организма. Скокът на адреналин потиска чувството на глад, разгражда мазнините и освобождава енергия, затова увеличаването на теглото е резултат от силното намаляване нивото на адреналин и като резултат – влошена обмяна на веществата.

Забележка за отслабващите: от време навреме си устройвайте екстремни изживявания. Не е задължително това да е скок с парашут. Пробвайте уиндсърфинг, бойни изкуства, сноуборд – притокът на адреналин е гарантиран.

Лептин
Това е коварният хормон, който съобщава на мозъка за това, че е дошло време да се хапне нещо сладко. Лептинът отговаря за апетита и засищането: по време на прием на храна той дава сигнал за това, че организмът се е заситил, а при намаляване на лептина нашият апетит рязко се увеличава. Не само храната, но и сънят влияе на количеството на този хормон – оттук иде фактът, че хората, които спят по-малко от 7 часа на денонощие, са по-склонни към затлъстяване.

Забележка за отслабващите: Поддържането на лептина в норма не е толкова трудно, просто не трябва да икономисвате съня си и да употребявате повече продукти, богати на Омега-3 киселини.

Естроген
Стероидните женски хормони естрогени увеличават теглото в геометрична прогресия – наборът на тегло пряко зависи от дефицита на естрогени. Той влияе на менструалния цикъл и разпределението на мастните отлагания. Именно поради това при настъпване на менопаузата, когато нивото на естрогена пада, жените стремително качват килограми. Често недостигът на полови хормони провокира любов към сладкото. Организмът е настроен да търси естрогена в мастните отлагания и започва да трупа запаси от тях в областта на талията. Едновременно с това при жените пада нивото на тестостерон, отговарящ за мускулите. Те стават по-малки, а мазнините се увеличават.

Забележка за отслабващите: Не трябва да се лекува дисбалансът на полови хормони в организма без консултация с лекар. Може обаче да се коригира храненето: да се откажем от бирата, кафето, бобовите растения и захарта, като добавим в менюто повече фибри (свежи плодове и зеленчуци).

Инсулин
Страстта към шоколадовите бонбони и въобще към сладките изкушения, а така също и излишните сантиметри в талията, дължим на инсулина — именно той отговаря за синтеза на глюкозата в организма. Спомнете си това, когато поръчвате поредната порция капучино с карамелов сок.
Забележка за отслабващите: Не допускайте резки скокове на инсулина. Употребявайте повече протеини, отколкото въглехидрати, и не пропускайте тренировката — натоварванията най-добре нормализират захарта в кръвта.

Грелин
Хормонът на глада грелин често устройва сривове у поклонниците на жестоки диети. Скокът на хормона може да се дължи на недоспиване, а резултатът е зверски апетит, водещ до преяждане.

Забележка за отслабващите:забравете за газираните напитки и други напитки на плодова основа. Наблегнете на риба, елда, трици, млечни продукти, като не дочаквате чувството на глад: яжте по малко на всеки 3 – 4 часа.

Допамин
Без него бихме се превърнали в унили затлъстяващи хипохондрици: допаминът (той е известен още като хормон на удоволствието) е виновен за много от нашите слабости (в това число чревоугодничеството), в същото време наднорменото тегло е следствие от дефицита на хормона — това е своего рода омагьосан кръг. Допаминът помага да се контролира теглото, просто е необходимо да се научим да получаваме удоволствие от «правилните» продукти.

Забележка за отслабващите: да се обуздае допаминът помагат зеленият чай, рибата, ягодите, бананите и ябълките – тези продукти са богати на тирозин, от който се синтезира допаминът.