Четиво за майки: 19 фрази, с които да успокоим разтревоженото дете

Четиво за майки: 19 фрази, с които да успокоим разтревоженото детеПсихолозите са единодушни: от тревожно разстройство страда всяко едно от десет деца. Това сочат световните статистики. Такива деца, казват специалистите, се нуждаят от подкрепата на своите най-близки хора. Предлагаме ви 19 фрази, подготвени от детски психолози, които една майка би могла да използва, за да успокои тревожното си дете. Това не е рецепта за поведение, но поне някои от фразите бихте могли да запомните и да използвате. И така:

Какво чувстваш? Можеш ли да го нарисуваш?
Децата често не могат да изразят своето състояние с думи и тази неизказаност прави тревогата в душата им още по-тягостна. С помощта на моливи или цветни бои детето може не само да изрази онова, което го терзае, но и да погледне на тревогата си отстрани, да я направи осезаема и по-малко страшна.

Обичам те. Ти си в безопасност
Тревогата заставя детето да се чувства беззащитно. Вашите думи за това, че то няма от какво да се страхува, са особено важни в тази ситуация.

Повтори след мен «Аз мога». Направи го десет пъти

Този способ се използва от лекоатлетите маратонци, за да преодолеят «стената» – чувството на безсилие, което възниква след преодоляването на по-голямата част от дистанцията, когато ресурсите на организма са на предела си.

Защо мислиш така?
Този въпрос помага на детето да разложи тъмния и плашещ образ на своето безпокойство на по-прости и ясни детайли. Този прийом е особено полезен за подрастващите, които вече са способни да анализират своите мисли и чувства.

Ние сме заедно, от никого не ни е страх
Усещането за самота и отделеност – това е мощен източник за тревога. Покажете на детето, че в мислите си винаги сте с него, дори физически да сте разделени.

Хайде да оставим твоята тревога на рафта в хола и да се заемем с нещо. Ако искаш, после ще я вземем отново.

Тревожните деца често си мислят, че тяхното безпокойство ще бъде с тях винаги. Опитите да убедите детето да не мисли за своето състояние ще доведат до обратния ефект. Вместо това му предложете за кратко време да отдели от себе си своите преживявания и да се отдалечи, като ги разгледа от безопасно разстояние. Това е доказана методика.

Хайде да броим до десет

Тази простичка техника помага за отвличане на вниманието от тревожните мисли. Предложете на детето да брои каквото му е удобно в момента – часовниите по ръцете на минувачите, преминаващите автомобили, или пък децата, обути в маратонки.

Затвори очи. Представи си…
Визуализацията е мощна техника, която се използва от спортистите за намаляване на болката и вълнението. Предложете на детето да се разходи мислено във вълшебната гора от «Властелина на пръстените» или в космическа станция от някое популярно фентъзи. Питайте го какво вижда, провокирайте го да фантазира.

Засечи две минути и ми кажи кога изтичат, като гледаш часовника
Концентрацията във времето също помага за добро справяне с тревогата. Наблюдавайки движението на секундната стрелка, пясъчния или електронния часовник, детето престава да се концентрира върху своите преживявания.

Понякога и на мен също ми е тревожно. Зная какво е
Емпатията (съчувствието) е най-силното средство против страх и чувството на неопределеност. Вие можете да споделите с детето си своите собствени чувства и спомени, преживявания, в които сте била тревожна и уплашена, да разкажете как сте се научила да се справяте с това състояние.

Хайде да запишем на този лист всичко хубаво, което ти идва на ум
Тревогата създава «кратко затваряне» в областта на мозъка, отговорна за логиката. Списъкът помага за слагане в ред на мислите, а позитивните спомени въодушевяват и придават сили.

Кажи ми кое е най-лошото от това, което може да се случи
Целта на това упражнение: да се помогне на детето по-осъзнато да си представи от какво се бои и защо. Обсъдете с него какви могат да бъдат последствията, как може да им се отговори. Вместо смутно-ужасен образ на бъдещето детето ще има ясна представа за това, че ще се случи нещо неприятно, но поправимо.

Вече се гордея с теб

Знаейки, че усилията му вече са възнаградени с доверие и гордост с него, детето се избавя от тежестта на перфекционизма – източник на огромен стрес за повечето деца.

Хайде да отидем на разходка
Разходката на чист въздух изгаря излишната енергия, повишава мускулния тонус и подобрява настроението. Ако в дадената ситуация нямате време за разходка, предложете на детето да поскача на въже или да направи няколко разтягания.

Зная, това е тежко
Признайте, че ситуацията е тревожна и вашето дете има пълното право да я преживява. Така ще покажете, че уважавате неговите чувства.

Разкажи ми за това
Изказването на своите мисли и чувства ще помогне на детето да си ги изясни и да намери решение. Слушайте го внимателно, без да го прекъсвате.

Спомняш ли си как се справи с…
Напомняйки на детето за минали негови успехи вие укрепвате у него увереността му в собствените сили.

Не мога да помръдна гардероба. Ще ми помогнеш ли?
Физическото усилие помага за снемане на напрежението и отпускане на емоциите.

Хайде да измислим друг край на тази история

Детето има в главата си историята за това какво ще се случи. И този сценарий го заставя да нервничи. Приемете неговата версия и после му предложете да помисли как същата история може да завърши по друг начин.
(По материали от чуждестранния печат)[i][/i]