Защо е важен сънят

Защо е важен сънятНашето здраве зависи от много фактори и един от най-съществените е отдихът. Повечето от нас не му обръщат внимание – и определено грешат.

Ние сме твърде заети, за да намерим време за сън. Налага се да работим до късно, да не закъснеем за пътуването си или нещо друго ще ни попречи да легнем да спим. Това е неправилно и даже вредно.

В момента, в който си дадете сметка колко е ценен сънят и започнете да спите необходимото количество часове, животът ви ще се стабилизира. Бъдете сигурни – ако не сте си доспали, едва ли ще се хванете да спортувате или ще излезете на разходка. С много по-голяма вероятност ще посегнете към някой тлъст хамбургер или друга бърза храна, ще си купите напитка с много кофеин или захар, за да получите необходимата ви енергия. Това обаче не помага.

Преди да си отговорим на най-разпространените въпроси за съня, нека да дадем определение какво е сън – това не е просто времето, когато мозъкът се изключва. В периода на сън мозъкът извършва няколко действия. Ако не му дадете време да си свърши работата, резултатът ще е идентичен на това да изтриете временните файлове от компютъра си – организмът ви ще се забави за определено време.

Сънят не е по ваш избор. Той е необходим за поддържане на физическото състояние и емоционалното равновесие на организма.

Колко дълго да спим
Данните на учените са неутешителни – повече от половината хора страдат от нарушения в съня, но съвършено не подозират това. Някои хора казват, че са достатъчни няколко часа, а повечето – че трябва да се спи поне 8 часа в денонощие. Всъщност най-важно е не количеството, а качеството на съня. Случва се да спите прекалено дълго, което също влияе неблагоприятно на състоянието ви през деня.

Как да разберем дали спим недостатъчно
Ако не се наспивате, ще ви е по-трудно да се концентрирате, ще бъдете по-неуверени в себе си и по-трудно ще решавате дневните си задачи. Ще ви се иска да се прозявате, особено ако седите в топло помещение.

Освен изброеното, мозъкът ви ще работи по-бавно, ще бъдете по-нетърпеливи към това, което се случва наоколо и ще изгубите чувството си за хумор. Ще ви се иска да подремнете през деня и нищо чудно вкъщи да заспите пред телевизора.

Негативното влияние на недоспиването се простира много по-далеч от обикновената сънливост през деня. То влияе на съжденията, координацията и реакциите, да не говорим за либидото. Усещанията след недоспиване могат да се уподобят на лек или по-тежък махмурлук. Като следствие от недостига на сън се получават сривове в настроението, понижен имунитет, проблеми с концентрацията.
Дори затлъстяване и снижено полово влечение.

Давайте дължимото на тялото си
Ако не предоставяте на тялото си и най-вече на мозъка необходимия отдих, вие ще станете длъжник сам на себе си, сякаш сте взели кредит от банката. Разликата е, че кредитите могат да бъдат погасени в бъдеще, а сънят трябва да се получи веднага. За да проверите дали сте в дълг към тялото и мозъка си, легнете си да спите половин час по-рано от приетото. Ако заспите лесно, значи дългът е налице. Повтаряйте това всеки ден, докато не достигнете необходимата ви норма сън.

Ако спите по-дълго през почивните дни, това ще помогне да възстановите силите си за работната седмица. Но е по-добре да спите всеки ден малко повече, отколкото да се опитвате да погасите дълга си през уикенда.

Няколко лесни съвета
– Най-важното – съблюдавайте режим. Колкото може по-често се старайте да си легнете и да ставате в едно и също време.

– Преди сън не гледайте телевизия поне един час. Прекарайте този час в леглото.

– Не пийте алкохол и не пушете преди сън. Както и в случая с телевизора, алкохолът и пушенето пречат на организма да се отпусне.

– Полезно е да се подремне кратко през деня. Деловото разписание на много световни лидери включва време за дневен сън,
препоръчват го и народните лечители като Петър Димков. Ако имате възможност, отделете за такъв отдих не повече от 20 минути.

– Не пропускайте да спортувате, за да може организмът ви да почувства умора и желание за почивка.

Какво се случва докато спим
Тайната да се събуждаме бодри става ясна, когато анализираме всички фази на активност, през които минава мозъкът по време на сън. След това вие сами ще можете да изберете продължителността и интервалите на спане.

Мозъкът работи според определени цикли. По време на бодърстването тези цикли се наричат гама- или бета- вълни; гама вълните са отговорни за по-силната стимулация (стреса), а бета – за обикновената стимулация на мозъка. Когато спите, бета вълните преминават в алфа.

С това промените не приключват. Продължавайте да спите и вашият мозък автоматично ще премине от фаза алфа вълни към бета- и делта-, връщайки се обратно към алфа. Всеки цикъл продължава около 90 минути, те се повтарят по време на целия ви сън. След 6 часа мозъкът остава в цикъла алфа около 2 часа.

Защо това е важно? Защото от цикъла, в който се намирате по време на пробуждането, ще зависи целият ви ден. Най-лесно е да се събуждаме при минимална стимулация на мозъка (по-лек сън). Ако се събуждате по време на фазите дълбок сън (делта) или дълбок отдих (бета), денят ви ще е по-труден.

Ако не пречим на мозъка да изпълнява работата си по цикъла, организмът сам ще се събуди в състоянието алфа-, което следва веднага след бета-. Тогава се събуждаме бодри.

Като имаме предвид това, най-добре е да включваме събуждането за момента, когато мозъкът е в състояние алфа. Иначе казано – ако няма как да спите 8 часа, по-добре да спите четири часа и половина или 6 часа, отколкото 5 часа и половина. Винаги отчитайте 90 минути за основата на един цикъл.

Всъщност, когато посвикнете, няма да е нужен и будилник. Вашето подсъзнание ще помогне – просто си кажете, кога трябва да се събудите и ще се събудите точно тогава.

Важното е да отделяте на съня точно такова голямо внимание, както на другите важни аспекти в живота си. Както храненето и гимнастиката са необходими за здравословния начин на живот, така качеството на съня директно влияе върху бодростта на духа, подобрява реакциите, емоционалния баланс, креативното мислене, физическата подвижност, и даже – теглото. Няма друга активност, която може да се сравни със съня по степента на влияние върху живота ви.