
Джоан Фостър, автор на книги за детската прокрастинация, е съставила списък с 12 съвета, които биха помогнали на нашите деца ученици да бъдат по-продуктивни, съсредоточени и уверени в собствените сили.
Нашето дете – макар да не е най-слабият ученик в класа, постоянно витае в облаците по време на занимание. Учителите вдигат ръце – да, детето е талантливо и има потенциал, но резултатите не са желаните, пише Beyond Intelligence. В какво е причината за детската леност и как да я преборим? Как да изработим у детето усърдие и умение да се труди? На тези въпроси се опитва да отговори Джоан Фостър. Ето и съветите й.
Не правете прибързани заключения
Отсъствието на прилежност у детето не говори задължително за леност или нежелание да се учи. Хората могат да избягват от някаква дейност по множество други причини. Пример: детето може да чувства, че е объркано, но да се бои да потърси помощ. На него може да не му достигат конкретни навици за изпълнението на определени задачи.
Опитайте се да изясните дали в крайна сметка това не е прокрастинация (склонност към постоянно отлагане за после на неприятните мисли, дела, задачи). Това е първата крачка към преборване на проблема.
Уважавайте индивидуалността на детето
Адекватно оценявайте способностите му, неговите слаби страни, интереси, предпочитания и особености на характера. Не забравяйте, че съвременните деца са много заети и само в учението се справят с десетки задачи. Обучението е важна част от личностното израстване и съзряване, но нещата не се случват за една нощ.
Поддържайте го
Правете го още преди детето да пристъпи към изпълнение на голяма задача, за да дадете нужния тласък, или по средата на пътя, за да не се застопорят нещата. Помогнете му да визуализира прогреса и да предвкусва крайния резултат.
Не игнорирайте сигналните лампички
Това може да са проблеми със здравето, умора и други индикатори, които показват, че детето не може да се справи със стреса и обективно не е способно да съответства на вашите високи изисквания. Нека ученикът води здравословен начин на живот: да се занимава със спорт, правилно да се храни, да се наспива. За децата е жизнено необходимо да имат време за почивка и разговори: постоянното претоварване няма да доведе до нищо.
Избягвайте кавгите и борбата за власт
Бъдете последователни и търпеливи, не допускайте изблици на гняв в ситуации, в които ученикът съзнателно губи времето си. Беседвайте с децата и се концентрирайте на това какво те ви казват, без да оказвате натиск и да правите унизителни коментари. Слушайте и пак слушайте.
Бъдете реалистични в очакванията си
Не очаквайте невъзможното: изискването бързо да се усвои сложна материя може да доведе до това детето да изпадне в паника и да се откаже от изпълнението на задачата. Вашите инструкции трябва да са прости и ясни.
Гответе се
Обзаведете се с необходимите пособия, включващи обучаващи игри. Използвайте таймери, всекидневници, списания, магнитна дъска. Организирайте за детето пространство, където да не го безпокоят странични шумове.
Развивайте творческото му начало
Рисуване, танци, актьорско майсторство ще открият пред него втори свят – естествено ако влязат в неговия живот не насила и в нужните пропорции.
Разказвайте за своя опит в преодоляването на трудностите, включително и леността
Това съвсем не означава четене на лекции от рода на „А аз на твоите години…” Споделяйте истории от детството си или от биографията на възрастен, на когото сте се възхищавали. Подчертайте, че по пътя към целта има не само възход, но и падения и трудности.
Обръщайте се за помощ към други
Помислете кой освен вас може да помогне във възпитанието на детето на такива черти като отговорност и трудолюбие. Други членове на семейството, приятели, учители, треньора в спортния клуб. Използвайте всички възможности, за да развивате увереността на детето в собствените сили.
Запознайте детето с ефективни стратегии за работа
Покажете му как правилно да организира своите занятия и да изгради приоритетите си. Малките крачки и почивките снижават тревожността. Всяка задача може да се разбие на няколко по-малки задачи, които изискват и почивка между тях.
Не бъдете строг контрольор
Да поддържате и вдъхновявате детето или да контролирате всяка негова стъпка, не е едно и също. Предоставете му инициативата, поощрявайки неговата отговорност и внушавайки му чувство на гордост за положените усилия. Това изисква време.
Динамиката на процеса на обучение напомня крива: по правило способността за запаметяване на нова информация е максимална след първите опити за усвояване на темата. После скоростта на обучение постепенно се снижава и за усвояване на материала се изискват повече повторения. Това не трябва да ви плаши.