Няколко начина да се справим със стреса

Няколко начина да се справим със стресаНеслучайно казват, че всички болести са от нервите. Спокойните и уравновесени хора боледуват по-малко. Но никой не е застрахован да попадне в капана на стреса, затова вижте следните симптоми и дали те се отнасят за вас:
Безсъница;
Раздразнителност;
Загуба на апетит или прекомерен апетит;
Постоянна умора;
Влошаване на паметта;
Загуба на чувството за хумор;
„Психосоматични” болки в стомаха, главата и гърба.
Ако се оплаквате от повече от 3 от горните проблеми, време е да вземете мерки. Твърде често хората се лекуват от гастрит, мигрена, остеохондроза, без да разбират, че болестта не е от неправилно хранене или вдигнати тежести, а от стрес. Те се борят със симптомите на психосоматичните болки и на пръв поглед изглежда, че всичко се нормализира.

Причината обаче остава и периодично напомня за себе си с изостряне на болките и на депресията. Ето няколко начина да се спасим от стреса:

Учете се да релаксирате
Често стресът възниква не от проблеми, а като следствие на напрежението в организма. За да се свали това напрежение, е полезна дихателната гимнастика. Вдъхнете дълбоко и рязко издишайте (вдъхването трябва да е 2 пъти по-дълго). Повторете упражнението 10 пъти. Съществува също отпускаща гимнастика за всички групи мускули – стягайте и отпускайте тялото, докато не почувствате пълно отпускане. Може просто да полежите със затворени очи. Правете всичко, което ще ви помогне да релаксирате тялото.

Музиката помага
Не е задължително да е спокойна и релаксираща. Най-важно е да ви харесва. Ако обичате рока, точно той ще ви помогне да дойдете на себе си. Пейте заедно с любимите си певци, това също подобрява настроението. Няма никакво значение, ако пеете фалшиво. Не сте на сцената, а у дома! Полезно е също да послушате музика пред отговорни срещи, публични изказвания или преди среща с любимия мъж.

Разпределете правилно задачите
Запишете на лист всекидневния си план за действие. Може би сте се нагърбили с прекалено много неща и трябва част от тях да прехвърлите на близките или на колегите? Ако правите отчет за тримесечието, помолете домашните да ви помогнат за чистенето вкъщи или избирайте най-лесните за приготвяне манджи. Помнете – ако не издържите натоварването и се разболеете, отчета ще трябва да го направи някой друг, а семейството ще трябва да се храни без вас. Не е ли по-добре малко да се пазите?

Наблюдаваме изминалия ден
За този метод ще ви трябва бележник и химикал. Ще записваме наблюденията си за изминалия ден. Психолозите твърдят, че воденето на дневник намалява риска от възникване на депресии и стрес със 70 на сто. Не става дума за това, че се успокоявате, докато пишете (макар че и това го има). Но преди да се отървете от стреса, е необходимо да решите проблемите, които водят до нервно разстройство. А навикът да се записва всичко случило се за един ден дава възможност да анализирате своите и чужди постъпки. Да погледнете на поведението си отстрани. Прочитайте какво сте написали по-рано и сами няма да усетите как ще се успокоите.

Споделяйте
Мъжете повече се поддават на стрес. Това е, защото жените са по-откровени с най-добрите си приятелки. Какво ще помогне по-добре да преодолеем стреса от един задушевен разговор? Затова при първите признаци на лошо настроение вземете бурканче ароматно кафе и нещо сладичко и идете на гости при приятелка. Това правило често бива пренебрегвано от младите майки, които няма на кого да оставят бебето си. Но повярвайте – по-добре за 2-3 часа да наемете бавачка и да успокоите нервите си, отколкото цяла седмица после да страдате от депресия и да предавате лошото си настроение на детето, а и на баща му. Ако нямате възможност да оставите детето на бавачка, просто се договорете с приятелката си тя да дойде при вас. Отделете за общуване онези заветни два часа, в които детето спи. Резултатът няма да закъснее.

Не си отказвайте сладичко
Екстрен помощник при стрес във всички времена е било парченце шоколад. Затова много девойки така обичат да си скрият по нещо сладичко за случаите на лошо настроение.
Има само едно условие – трябва да се лекувате с шоколад или като добавите хубав чай или кафе, или в добра компания. Трябва да извлечете максимум удоволствие от шоколада. Но се постарайте да не злоупотребявате с този метод. Иначе след стреса ще трябва да се борите и с излишните килограми.

Моето малко приятелче
Много добре успокояват домашните любимци. Често хората, като се приберат вкъщи след напрегнат и нервен ден, намират отдушник в общуването с любимата котка или куче.

Гореща вана с ароматни масла
Поглезете се – направете си любимата маска, изтъркайте тялото си със скраб, вземете си ароматна вана и ще видите как след час домашна ароматерапия всички проблеми ще ви се видят измислени. Не по-малко ефективни са няколко часа, проведени в СПА-салона. Приятната музика, качественият масаж и чаша зелен чай могат да върнат на себе си всяка жена. Няма и да усетите как ще се върне вътрешният ви баланс.

Терапия с труд
Това е диаметрално противоположен начин – заемете се с работа. Нямате настроение? Започнете да подреждате и чистите у дома, изхвърлете всички боклуци, измийте прозорците. Правете това, за което все нямате време. След 3 часа подобно лечение гарантирано ще ви олекне. И не защото сте се уморили (няма как без това). Просто чистото жилище винаги качва настроението на домакинята.

Изберете си филм
Добър ефект има да се опънете на диванчето и да гледате някоя, захаросана мелодрама или въобще филм по ваш избор. С това се отвличате от съществуващите проблеми и се потапяте в света, измислен от сценаристите, поне за няколко часа.

Искам тишина!
Ако нито един от изброените методи не подейства, организирайте си ден на тишината. Това трябва да стане в удобен момент все пак, когато не сте на работа. Изключете компютъра и мобилния телефон, заключете къщата и не общувайте с никого. За 24 часа ще си починете, ще дойдете на себе си, ще помислите за различни варианти да решите проблемите си, а на другия ден ще се заемете с изпълнението. Дори да не намерите изход от конкретната ситуация , тази доброволна изолация все едно ще ви помогне да се отървете от основните симптоми на стреса.

Потърсете специалист
Невинаги самолечението носи чакания ефект. Тогава все пак е време да отидете на лекар. Не отлагайте – колкото повече стрес сте натрупали, толкова по-трудно е да се излекува, даже от експерт. Обикновено – и много погрешно, хората пренебрегват помощта на лекаря. Все още трудно преодоляваме старото мислене, че при невропатолозите, психолозите и психиатрите ходят само болни психично болни хора. И даже и те – принудително. Затова при много хора стресът се натрупва и преминава в хронична депресия. А е било нужна само една крачка – да отидете и да се посъветвате с експерта.