Anna.bg
Зависимости
15 март 2015

Как да разкъсаме връзката между стреса и преяждането

1 744
0
Как да разкъсаме връзката между стреса и преяжданетоПри стрес организмът изглежда неуправляем. Проблемът не е да се отървем от „нервния глад”, а да премахнем причината за него. При продължителен стрес и депресия хората често не забелязват как качват килограми. Този кошмар засяга хора от всички възрасти и професии и за жалост се среща често в съвременното общество.

Според диетолозите, жените по-често се поддават на преяждане заради стрес. Върху емоционалния фон на представителките на слабия пол силно влияят хормоналните промени – от мензиса до менопаузата. Психолозите обаче са убедени, че полът няма значение. Този проблем може да възникне при хора с ниска самооценка, които не са сигурни в себе си. При най-малък неуспех те търсят източник на радост, утешение и подкрепа не в близките си, а в храната.

Неудовлетворението от личния живот е още един фактор, който ни кара да „нахраним” негативните преживявания. Едва ли не излишните килограми са своеобразен щит от проблемите.

Зависимост между стреса и апетита
При продължителна стресова ситуация нивото на хормона кортикотропин (хормонът на тревогата) достига максимум между 6 и 8 ч. сутринта. В този период е лесно да се концентрираме. Към обед количеството му постепенно намалява и някъде около 3 следобед биологичният часовник напомня за кратък отдих или поне малко прекъсване на напрегнатата работа. Минимумът на хормона на тревогата настъпва вечер и продължава до 2 часа през нощта, след което сутрин отново расте. Ако следваме нормалния си биоритъм, би трябвало да вечеряме рано и да заспиваме не по-късно от 10 вечерта. Това обаче рядко е възможно.

При преяждането основния рисков период е от 15 ч. до полунощ. Калоричната храна става източник на енергия и подобрява настроението. Ситата вечеря е един вид възнаграждение за тежкия ден, но порцията вкусна храна е измамна кратка наслада, която всъщност не отстранява причината за вътрешния психичен дискомфорт.

Гладът на хормоните
Когато човешкият организъм изпитва стрес, той започва активно да излъчва два хормона – адреналин и кортизол. Тези вещества по своему помагат да се справи с възникналата негативна ситуация и постепенно да се върне към привичния ритъм.
Но битката с проблемите, по-точно – с преживяванията по този повод, изискват от организма определени енергийни разходи, а след това – нови източници за възстановяване на силите. И не остава друго, освен да получи тези сили с употребата на висококалорични храни. При яденето организмът буквално „изключва” разума. Той е напълно зает с удоволствието от храната и забравя стреса. Лошото е после – чувството за ситост преминава бързо, а проблемът и излишното тегло остават и още повече влошават ситуацията.

Тест: имате ли навик да потушавате емоциите с храна
Това психологическо упражнение помага да се разкрие склонността да се използва храната като източник на радост по време на депресия. При три положителни отговора на долните твърдения навикът вече е налице.
- Силата на волята пред храната по принцип изчезва вечерта.
- За мен храната е възможност да се снеме напрежението и е истинско удоволствие.
- Понякога се храня като в мъгла, без да забележа количеството и калоричността на това, което поглъщам.
- При усещане за лошо настроение или загуба на сили ми се иска да изям нещо сладко или поне да изпия чаша кафе.
- Най-много калории от дневния си порцион употребявам след 17 ч.

Спомнете си детството
Първите дни след идването на бял свят бебето поема само майчина кърма, която е със сладникав вкус. Оттам е „физиологическата памет” на рецепторите, когато пораснем –при всяко по-сериозно преживяване ни се иска бързо да се успокоим с нещо сладичко. Шоколадът, бисквитките и другите „захарни” рецепти създават удоволствие на ниво подсъзнание, а освен това десертът се свързва с някаква сигурност и отвлича от външните дразнители. Не забравяйте, този психологически комфорт е коварен и по-скоро може да докара срив в обмяната на веществата и повече килограми, но не и така желаното успокоение.

Нуждата от сладко
При подобно приемане на храна организмът създава истинска зависимост от сладкото, която някои специалисти дори сравняват с наркотичен глад. Когато в организма не постъпват бързи въглехидрати, нивото на ендорфините пада рязко и на човек му се иска веднага нещо сладко. Сладкото „утешение” обаче е твърде краткотрайно, затова не разрешавайте то да се превръща в навик, а след това – със сериозна зависимост. Резултатът е не само излишно тегло, но и други здравни проблеми.

Как да намалим стреса
Най-добрия начин да се отървем от прекомерната употреба на сладко е да потиснем причината за възникване на стреса. Лесно е да се каже, ще възкликне някой. Но трябва някак да си изработим „имунитет” към негативните емоции. На първо време можем да опитаме с безопасни успокоителни препарати на основата на натурални компоненти и билки.
Добър помощник срещу стреса и депресията е здравословният начин на живот. Отделяйте достатъчно време за сън и почивка, за физически натоварвания или йога, за разходка на чист въздух. Общуването с приятели, хобито и пътешествията също помагат.

Диетата е също стрес
При продължителен стрес или депресия хората не обръщат внимание колко ядат, а след натрупване на излишни килограми се отчайват още повече. Тогава се стига до другата крайност – рязко отказване от храна, гладуване или строга диета. Това е много неправилно, подчертават диетолозите.

При дисхармония организмът и без това страда от негативни емоции. Ако рязко му отнемем единствената утеха да похапне нещо вкусно, емоционалното състояние може още повече да се влоши. Тогава вече ще е необходим квалифициран психотерапевт, а и други специалисти, за да го измъкнат от ситуацията. Вътрешният дисбаланс е благоприятна среда за развитие на много заболявания, включително и за изостряне на хронични проблеми.

За да „опитомим” апетита, да запазим нормално тегло и да се избавим от стреса, трябва да работим едновременно на няколко фронта – да открием истинската психологическа причина за депресията, да нормализираме храненето и да водим здравословен живот. Само така можем да победим негативните емоции и излишното тегло. Не забравяйте, че има и обратна връзка – колкото по-добре изглеждаме, толкова по-лесно е да се почувстваме добре и да изгоним лошите настроения.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.