Anna.bg
Любопитно
26 декември 2014

Как да не заспим в новогодишната нощ

2 323
0
Как да не заспим в новогодишната нощНовогодишната нощ е само един път в годината. Програмата обикновено е натоварена и тежка, още повече че няколко дни по-рано сме празнували Коледа, а масата обикновено не се раздига поне два дни поред. Случвало ви се е да ви се доспи на Нова година, особено ако сте предпочели домашната обстановка пред ресторантския куверт. А да се проспи настъпването на новата година, си е същински грях.

Какво да направим, за да не ни се спи? Всичко зависи от индивидуалните особености на човека.
Казват, че Наполеон е спял по 5 часа на денонощие. А руският император Петър Първи и Желязната лейди Маргарет Тачър – по 4 часа. На легендарния Леонардо да Винчи му били достатъчни и 2 часа на денонощие, тъй като бил усвоил техниката на краткия сън – по 15 минути на всеки 3 часа. Може ли да се научим да спим по-малко? Може, но не и да се лишим съвсем от сън. Последствията не са положителни, повярвайте, много опити са правени в това отношение. Още древните философи аскети са искали да преборят съня, като вместо възглавница подлагали под главата си камъни. Радиокоментаторът от Ню Йорк Питър Трип през 1959 г. опитал да постави рекорд, като бодърства в продължение на 8 денонощия. Още на четвъртото обаче започнал да вижда на бюрото си вместо сенки от светлина огромни насекоми.

През 1965 г. световен рекорд поставил 17-годишният калифорниец Ранди Гарднър. Той не спал 10 денонощия, като за целта му помагали приятелите. Те на смени му пускали различна музика, танцували край него и го засипвали с какви ли не шумове. И Ранди издържал. Станал обаче много раздразнителен, а към края на експеримента буквално се нахвърлял върху хората. Маргарет Такуър от Пенсилвания днес спи най-малко в света – по 2 часа на денонощие. Учените обясняват, че мозъкът й е устроен необичайно. Всички стадии на съня при нея са сгъстени във времето и тя отлично успява да се наспи в „експрес режим“. При повечето хора сънят е някъде към 8 часа на денонощие.

Доказано е, че хроническият недостиг на сън води до разстройване на метаболизма в обмяната на веществата и поради това от недостиг на сън, колкото и да е странно, се пълнее. Нарушава се и работата на нервната система, срива се имунната, стига се до диабет, а може и до психоза. Така че умишлено да се борим със съня не е правилно. В новогодишната нощ обаче е по-различно. Казват, че най-надеждният начин да прекараш нощта в мощен поток адреналин е ... да се влюбиш.

Някои хора си имат свои рецепти срещу сън. Това може да е контрастен душ (редуване на топла и хладка вода) с портокалов гел. Друга хитрост е да не се пие вода. Първо, очите не отичат и, второ, жаждата не способства за сън. Може да се пробва и друга хитрост – да се поплува в басейна и да се изядят например 3 банана – за зареждане с енергия. Тук е мястото да кажем, че от кафета и кофеинови напитки няма никаква полза, особено ако са подсладени. След резкия скок на бодрост много скоро ще последва рязък спад и вие се унасяте в сън. Това се отнася и за алкохола, и за обилното новогодишно меню. Затова по-разумен избор например е да изпиете наистина ободряваща напитка – примерно зелен чай без захар - той има достатъчно стимулиращ ефект.
Постарайте се в навечерието на безсънна нощ да отделите поне 20 минути за сиеста – най-добре е това да стане в момент на спад на активността, обикновено между 13 и 16 ч. Няма да успеете обаче да се наспите предварително – мозъкът ни е така устроен, че не може да „акумулира“ съня. С какво може да се ободрите в разгара на новогодишната нощ? Например с правилния аромат – розмарин, грейпфрут, лимон и други цитруси. Просто нанесете няколко капки от маслото върху носна кърпичка, която отвреме навреме помирисвайте.

Може да пробвате и с акупресура. На външната страна на ръката намерете болезнената точка между палеца и показалеца при разтворена длан и масажирайте с другата ръка с винтообразни движения поне две минути. Това ще намали умората у вас. Дихателно упражнение също може да ви помогне. Изправете се, вдишайте с пълни гърди и колкото се може задръжте въздуха по-дълго, след което силно го издишайте през устата. Така насищате кръвта с кислород, а при издишането се отделят натрупаните вредни вещества. Може да опитате и с гимнастика на лицето – например да разтривате енергично ушите си.

Мистиците съветват да избирате украшенията за новогодишната нощ също много внимателно. Например смята се, че диамантът придава на притежателя си твърдост на духа, носи успехи и предпазва от алкохолизъм. Сапфирът развива ясната мисъл, ониксът и тигровото око прогонват умората, а жълтият цитрин акумулира енергия и не ни позволява да заспим. Дали вярвате или не, е отделен въпрос, но не ви пречи да опитате. И не забравяйте най-добрата формула – просто се влюбете. Тогава адреналинът ви е гарантиран в новогодишната нощ!
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.