Anna.bg
Семейно здраве
12 декември 2017

Картофите – това полезно зло

980
0
Картофите – това полезно злоНяма спор: картофите са враг № 2 на борбата с излишните килограми. На първо място, естествено, е захарта. Всякакви диети и системи за хранене на първо място ограничават захарта и картофите. Тезите са ясни: «В картофите има нишесте и излишни калории», «Картофи не трябва да се ядат». Дали наистина са толкова фатални тези калории? По темата пред psychologies.ru разсъждава руският специалист Светлана Бронникова.

«Ще ви кажа искрено, че не ям картофи нито всеки ден, нито през ден. Моята собствена потребност от картофи се колебае от веднъж до три пъти седмично. Никога не ми е идвало на ум да си забранявам картофите или да ги готвя без масло», споделя Бронникова.

Тя припомня, че през годините назад картофите са били основно ястие на холандци, белгийци, на всички скандинавци. Разбира се, употребата на картофи в държавите с прохладен климат е силно свързано с факта, че там не виреят добре домати и краставици, примерно. «Когато започнах да практикувам интуитивното хранене – припомня си Бронникова – си разрешавах да ям всичко в съответствие с потребностите ми. Толкова, колкото искам и във формата, в която искам. Бързо открих, че най-много от всичко ми харесва запечения картоф със зачервена коричка...»

Спецът формулира 5 от най-важните полезни качества на картофа.

Калий

Това е крайно важен за нашия организъм химически елемент, потребността от който е достатъчно висока. В един доста голям картоф, запечен с коричка, се съдържат 1600 мг калий – това е примерно половината от дневната норма на възрастен човек. Калият е ключов елемент, който възпрепятства дехидратацията и помага на занимаващите се със спорт да постигнат своите спортни цели. Някои за целта хапват банан, без да подозират, че в него калият е средно 4 пъти по-малко, отколкото в картофа. Освен това калият играе съществена роля в понижаването на кръвното налягане и в профилактиката на сърдечно-съдовите заболявания и инсултите.

Не е лоша идеята и за попълване на запаса от калий с помощта на мултивитамини. Трябва обаче да се има предвид, че в последно време се изнасят все повече данни за това, че комплексите – особено с високи дозировки на витамини и микроелементи, са опасни за здравето.

Фибри

Някои диетолози принуждават своите слабеещи пациенти да ядат трици. Невкусно, скучно и противно, но за сметка на това съдържащите се в триците хранителни влакна (фибри) чувството за ситост се съхранява дълго. Това сработва лошо като всяка измама: покрай физиологичното насищане, усещането за което обезпечават фибрите, на нас ни е необходима и сензорно-специфична удовлетвореност, а именно усещането, че сме яли именно онова, което възбужда нашия апетит. „Покажете ми човек, апетитът на когото е възбудила сива, суха смес от трици», казва Бронникова. И дава за пример: в огромен картоф с кожица се съдържа една четвърт от дневната доза фибри. Дори да сте жертва на диетични препоръки за «правилно хранене» и послушно да се тъпчете с трици, можете смело да замените поне част от тях с картофки, запечени с кожица.

Хранителните влакна не само продължават наситеността, но подобряват храносмилането, снижават холестерина, играят важна роля в удължаването на живота и помагат да се предотврати диабетът. Дневната норма на хранителни влакна е около 25 г за жените и 38 г за мъжете.

Витамин С
«Не съм запалена поклонница на чудодейните свойства на витамин С, които са силно преувеличени. Едва ли той ще ви помогне да се справите с настъпващата простуда или грипа. Въпреки това витамин С е доказан антиоксидант, който възпрепятства окислителните процеси в организма (окисляването е процес, способстващ в крайна сметка развитието на възпалителни процеси в тялото, от които, от гледна точка на съвременната наука, произтичат повечето вреди на здравето). Освен това, ако се окажете в ситуация на силен дефицит на витамин С, то картофът може да се окаже спасителен за живота и здравето ви. Голям препечен картоф ще ви дари с около 29 мг витамин С, което е почти половината от дневната норма.

Манган
Един голям картоф ви дава 35% от дневната норма на манган. Манганът е необходим за преработката на белтъците, въглехидратите и холестерина, а така също участва и във формирането на костите.

Витамин В6
Този витамин, по-точно веществото пиридоксин, участва в организма буквално във всичко: в синтеза на белтъчините, невромедиаторите, в регулацията на централната и периферната нервна система, помага за синтеза на хемоглобин, снижава нивото на холестерина и подобрява липидния обмен. Ако изпадне в дефицит на витамин В6, организмът започва съществено да страда по всички фронтове. В голям картоф има около 46% от дневната норма.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.