Anna.bg
Психология
18 август 2017

4 научно доказани способа за реализиране на мечти

486
0
4 научно доказани способа за реализиране на мечтиДа мечтаеш за нещо, е прекрасно, да гониш винаги мечтата си, е още по-хубаво. Защо обаче понякога е така трудно да направим първата крачка към заветната цел? И защо понякога така лесно се отказваме от устрема си? Причината е в недостатъчната сила на волята, смята психологът Ема Сепала, цитирана от psychologies.ru. Добрата новина е, че волята може да се тренира.

Ние цял живот към нещо се стремим, казва Сепала – да отслабнем 15 килограма, да ни повишат в службата, да спечелим благоволението на някого и т.н., и т.н. При всички положения, за да се реализират целите ни, трябва да вложим сили и енергия. Т.е. нещата зависят от нашата воля. И именно нейното отсъствие ни пречи да се доближим до заветната цел. Спомнете си, казва Ема Сепал, колко пъти сте си обещавали да се отнасяте сериозно към работата си, да бягате сутрин или да ядете по-малко сладко. В началото всичко е тръгвало добре. Но колко време сте издържали? Седмица? Месец? Половин година? А след това се чувствате уморени и забравяте доброто си намерение. Причината е в това, че силата на волята и самоконтролът не са безгранични. Те се изтощават като батерията на джиесема ви.

Доста дълго време се е смятало нещо по-различно. Психолозите са утвърждавали: ако вие искате нещо достатъчно силно, ще ви достигнат сили и воля. През 1996 г. обаче изследователят в областта на самоконтрола проф. Рой Баумайстер провежда експеримент, който доказва, че това не е така. Той поканил в една стая 67 човека и поставил пред тях бисквитки от шоколадов чипс. Да пробват лакомството обаче разрешил едва на половината от тях. Другите можело да хапват само... репички. Мнозина от втората група проявили заинтересованост към сладките: гледали с тъга на чуждото угощение, някои дори ги взели от чинийката и ги помирисали. След това всички участници били помолени да подредят труден пъзел. Хората от втората група, която не хапнала сладко, се предавали два пъти по-бързо. Необходимостта да хапват репички вместо шоколад изтощила тяхната воля. Те просто нямали ресурс да се справят с пъзела. Баумайстер нарича този феномен «изтощеното его». Оттогава досега са проведени много подобни експерименти и те показвали все същия резултат.

Кое изтощава нашата сила на волята?
Всекидневният живот е пълен със съблазни и отвличащи моменти, които ни заставят да изразходваме силата на волята си. За какво изразходваме воля?
1. За контрол над импулсите
Ние постоянно се борим с празни изкушения и вършим съвестно работата си, макар че вместо това ни се иска да се поровим във фейсбук или да избягаме от офиса по-раничко, за да се видим на кафе с приятели.
2. За контрол над продуктивността
Ние правим максимума, без да обръщаме внимание на умората.
3. За контрол над поведението и емоциите
Това го изискват професионалната етика и корпоративните правила. Дори когато работната атмосфера е напрегната или вашите колеги приемат решения, с които вие не сте съгласни, вие се стараете да не повишавате глас и да не се противопоставяте на околните.
4. За контрол над мислите
Ние се съсредоточаваме в работата, без да обръщаме внимание на различните мечти и фантазии, които ни се въртят в главата.

Как да тренираме силата на волята си?
Не всичко е изгубено. За разлика от мотивацията силата на волята може да се тренира така, както се тренират мускулите. Същият проф. Рой Баумайстер през 1999 г. открива: студенти, които съзнателно са тренирали силата на волята си, значително по-добре се справяли със самоконтрола в сравнение с онези, които съзнателно не са работили над това. И така, как да тренираме?
1. Планирайте важните стъпки сутрин
Самоконтролът най-добре работи сутринта, доколкото вие сте имали цяла нощ на разположение за попълване на ресурса. Какво означава това на практика? Ако сте решили повечко да се занимавате със спорт, идете на тренировка сутринта. Ако целта ви е да напишете книга или да завършите важен проект, отделете първите часове на деня за работа зад компютъра.
2. Управлявайте енергията си, запазвайки спокойствие
Състоянието на покой ви прави силни. Изследвания доказват, че много хора предпочитат «високоинтензивни» емоции, такива каквито са силното вълнение или дори стресът. Помислете над това: хората пият кафе, за да се ободрят, и отлагат важните дела до последната минута, за да ги правят «на адреналин». Вълнението и стресът обаче уморяват тялото. И колкото вие сте по-уморени, толкова по-малко сила на волята имате. Значи нужно е да управлявате енергията си. Вие включвате мобилния си телефон в мрежата, за да заредите батерията. Правете същото и със себе си. Заемете се с йога или медитация – правете това в почивката в средата на работния ден. Изследвания доказват, че дори 15 минути духовна практика могат да попълнят запаса ви от сила на волята.
3. Не се товарете прекалено много
Не се разпилявайте между няколко важни проекта. Ако сте решили да отслабвате, не е необходимо едновременно с това да се учите да свирите на китара. Изберете си една мечта и се съсредоточете върху нейната реализация.
4. Концентрирайте се върху крайната цел
Според невробиолога Елиът Беркман, «когато работим над нещо, което ни се харесва, едва ли ще се чувстваме изтощени». Той твърди още, че: ако вие винаги мислите за главната цел, то можете да получите допълнителна енергия за нейното постигане. Така че всеки път, когато не ви достига силата на волята, си представяйте как ще се почувствате, когато реализирате мечтата си.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.