Anna.bg
Кариера
07 юни 2017

Как да постигнем баланса между работата и личния живот

741
0
Как да постигнем баланса между работата и личния животСпоред специалистите да се съчетаят работата и личният живот така, че да не пострада нито един от аспектите, е трудна задача. Концепцията work-life balance идва на помощ, за да ни подскаже как да намерим равновесието между кариерата, дома, семейството и хобито. Рускинята Анастасия Доброволска, мениджър по подбора на персонала на голяма международна компания, споделя опита на жителките на скандинавските страни, по-точно как се постига work-life balance по-скандинавски.

Преди всичко се замислете: от какво се състои вашият живот?
Тайната на хармонията се крие в правилното подреждане на приоритетите. Някои прекарват прекалено много време на работа и се чувстват нещастни, други обратното – не им достига самореализацията в работната сфера. Да разберем какво не ни достига на нас лично, ни помага т. нар. Колело на треньора. Това упражнение позволява да се види за какво губим времето си, да балансираме всички сфери и да отделим важните.

Упражнение: Определете от 6 до 10 най-значими сфери във вашия живот. Например: работа, отдих, семейство, здраве, финанси, образование. Нарисувайте на един лист кръг, разделете го на сектори и запишете в тях наименованието на подбраните от вас сфери. След това по 10-обалната система оценете значимостта на всеки сектор и ги оцветете от центъра на кръга до границите. Колкото сте по-доволни от сферата, толкова по цветен ще се получи секторът. Сега погледайте получилата се рисунка и помислете: какво бихте искали да промените? Кои области искате да увеличите и кои да намалите? Ще изглежда ли Колелото хармонично след тези изменения? Ако ви е трудно да определите, анализирайте три сфери, които най-силно ви зареждат с енергия и ви вдъхновяват.

Изяснете кариерата си
Задайте си няколко въпроса. Какво означава работата за мен и кое в нея е действително важно? Съответства ли настоящото ми работно място на моите потребности и очаквания? Ако изводите са разочароващи, постарайте се да помислите как би изглеждала работата на вашите мечти. Пофантазирайте малко и си представете своя идеален работен ден: какво правите, в какво темпо, как изглежда вашето работно място и как е организирано общуването ви с колегите. В Скандинавия смятат, че идеалната работа е тази, която помага да се поддържа work-life balance сам по себе си, а не заставя човека всекидневно да се бори за правото си да се чувства комфортно. Ето и кратък списък на условията, които трябва да включва в себе си хармоничният работен процес според шведските стандарти:
- възможност за частична заетост и съвместяване на работа от други житейски сфери
- опция за работа от разстояние
- възможност за отпуск по майчинство не само на майката, но и на бащата
- възможност самостоятелно да се съставя графикът и да се разпределят работните часове в рамките на деня
- алтернативи на командировките: например видеотранслация по Skype
- допълнителни дни отпуск по особени поводи: сватба, раждане на дете, важни дати.

Упражнение: Отбележете в списъка по-горе пунктовете, които за вас са особено важни. Напишете на лист желанието ви за работата на мечтите и добавете точките от списъка по-горе. Така при търсене на ново работно място ще можете да разберете доколко съответстват на вашите желания един или друг вариант.

Живейте пълноценен живот и у дома, и на работа
И още една тайна на work-life balance: не теглете строга черта между живота и работата. Това не означава, че трябва да си вземате работа за дома или да мързелувате на работното място. Просто подхождайте към всичко, което правите, осмислено и с удоволствие. Отучете се да възприемате работата като сурова необходимост, а дома — като единствен оазис на спокойствието. Обърнете внимание на отношенията си с колегите и общата емоционална атмосфера в офиса. Възможно е да е необходимо нещо да промените, за да се чувствате по-добре на работното си място. Работата ви дава маса възможности за развитие: не се бойте да поемате отговорност, да взмате решения, да грешите и да си правите изводите, да се развивате като професионалист.

Упражнение: Поинтересувайте се на работа за възможностите за личностно и професионално развитие. Това може да са книги от сферата на бизнес литературата, електронни обучаващи курсове, тренинги, изучаване на чужд език, възможност да се поработи над проект в друг град в рамките на професията или просто да се пробвате на ново поприще.

Планирайте бъдещето
Да сте в баланс, означава да се чувствате спокойни и уверени. За това способства планирането на бъдещето и изборът на най-изгодните варианти в перспектива. Това касае не само уменията за икономисване на финанси и интереси в областта на недвижимото имущество. Социалните условия на работа също придават увереност в утрешния ден. Добрият работодател е този, който се грижи за персонала си – било със специални професионални застраховки, било с гарантирано по служебен път медицинско обслужване, било с различни професионални курсове за повишаване на квалификацията.

Упражнение: Съставете списък: запишете в него какви плюсове, натрупвания, достижения, възможности и бонуси вече има във вашия живот. Помислете какво не ви достига, за да се чувствате уверени в бъдещето.

Не се бойте да търсите помощ
Понякога, за да разбере човек себе си, е нужно просто да поговори с умен събеседник и да зададе правилните въпроси. В някои големи компании има утвърдена практика за провеждане регулярно на семинари, на които се канят известни лектори, а персоналът има възможност да пита за всичко. Всеки сътрудник има възможност да обсъди различни наболели проблеми: от саморазвитието до конфликтите с колегите или началника. Ако такава практика няма във вашата компания, вие може лично да се обърнете за помощ към професионален бизнес треньор. Вместо това обаче може просто да поговорите с някой близък, на когото имате доверие и който е утвърдена в обществото личност, положително настроен към вас.

Упражнение: Намерете човек, комуто може да зададете вълнуващите ви въпроси. Опишете своите страхове, дискомфорт, цели и очаквания.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.