Anna.bg
Психология
27 февруари 2017

7 начина да престанете да бъдете нещастни

1 027
0
7 начина да престанете да бъдете нещастниПървата крачка по пътя към това да започнете да се радвате на живота е самата вие да престанете да тровите собствения си живот. Това твърди френския психиатър Кристоф Андре от клиниката „Св. Анна“ в Париж. Той предлага лесна универсална програма за вътрешна „детоксикация“. Пробвайте я.

Щастливият живот е сграда в три измерения, твърди Андре – материално, междуличностно и емоционално. С други думи, за да бъде щастлив човек, трябва да умее да достига своите цели, съхранявайки репутацията и добрите си отношения с хората, при това без да жертва вътрешната си хармония.
Хората винаги са знаели, че да се постигне щастието, е доста трудна задача. Аристотел например казва: Мъдрецът не се стреми към удоволствието, той се стреми към отсъствието на страдание“. А френският писател Жул Ренар пише в своя дневник, че щастие е, когато нещастието мълчи. Какво да правим, за да не се чувстваме нещастни?

Ето няколко съвета от програмата на Кристоф Андре.

Решете, че у вас всичко върви на добро
Неслучайно известният френски философ Ален пише: „Трябва да искаш да бъдеш щастлив и да полагаш усилия за това. Ако застанеш в позата на безпристрастен наблюдател и държиш вратите отворени, за да влезе щастието, когато дойде, през същата тази врата ще влязат печал и тъга…“

Винаги е леко да се отдадеш във властта на нещастието – това изисква от нас по-малко загуби на психологична енергия. А за да продължиш благополучието - напротив, нужни са усилия. Въобще хората се отличават един от друг по това доколко са способни да се чувстват щастливи, но някои фактори са общи за целия човешки род: еволюцията е благосклонна към развитие именно на негативните емоции, доколкото те увеличават шансовете за оцеляването на вида.
Страхът ни подбужда към бягство или към приемане на сражението, гневът плаши противника или съперника, а ако има печал, тя предизвиква съчувствие. Истина е, че положителните емоции са по-малко разнообразни, по-малко устойчиви. Въпреки това старайте се първо да очистите от мисълта си разбирането че сте нещастна. Казвайте си, че всичко върви на добро. Това е първата крачка.

Не си позволявайте прекалено дълго да тъжите
Да, тъгата е естествено човешко чувство и не ни е чужда. Причините може да са различни и някои напълно основателни – примерно раздялата с близък човек или загубата на близък човек. Болката наистина е сразяваща. Кристоф Андре казва, че негативните емоции възникват само от време навреме, продължават недълго и не толкова силно нарушават всекидневния ни живот. В този смисъл бихме могли да очакваме те да отшумят от само себе си. Но да „флиртуваш“ с нещастието, както това е прието у романтиците на 19 век, не е безопасно и днешната психология разбира добре този риск.

Давайки воля на негативните емоции, ние ги преодоляваме. По-рано хората са вярвали в следния своего рода катарзис: например ако се оплачеш на някого, може да облекчиш страданието си. На практика обаче се случва точно обратното: постоянните жалвания могат да направят от жалващия се жертва на житейски обстоятелства. А за нещастието важи следната максима: колкото повече му се отдаваме, толкова по-дълго то ще продължава. Отдавайки се във властта на нещастието, ние се отдаваме на последващото постоянно завръщане на негативните емоции.

Освен това, ако ние се отдадем във властта на нещастието, то ограничението във времето на отрицателната емоция постепенно прераства в устойчиво негативно светоусещане, т.е. животът ни става нещастен.

Грижете се за себе си, особено ако нещата не вървят добре
Хубав съвет. Да, обаче повечето от страдащите от тревожност и депресия действат точно обратното. Колкото им е по-лошо, толкова повече се отпускат – престават да се виждат с познати и приятели, забравят за хобито си и т.н. А колкото повече се отпускат и изолират, толкова по-зле се чувстват. Получава се омагьосан кръг.

Да се занимаваш с нещо любимо, когато имаш проблеми, съвсем не е най-очевидният изход от ситуацията, още повече че пропада и желанието ни затова. Множеството работа обаче свидетелства, че това желание трябва да се пробуди, да се положат усилия. Само не трябва да се заблуждаваме относно крайната цел. Когато ни е лошо, задачата на приятните занимания не е в това да ни направят щастливи, а в това да попречат на нещастието да се разрасне и да пусне корени около нас.

Избягвайте перфекционизма и не се стремете към щастие „каквото и да става“

Търсенето на щастие не трябва да се превръща в мания за нас, въпреки че правото на всеки човек на щастие е записано дори в конституциите на различните държави. Търсенето на щастие обаче не би трябвало да бъде на принципа „каквото и да става, на всяка цена“. Ние не можем да избегнем срещата с нещастието, но в нашите възможности е да престанем да се боим от тази среща и да извлечем от нея полза. Още повече че усещането за нещастие, което е неотменима част от човешкото съществуване, може понякога да се окаже полезно, като ни кара да се замислим за това правилно ли живеем. Може да се окаже и необходимо, когато ни кара да се вгледаме лице в лице с неприятни истини. Ако искате да не бъдете нещастни, просто не бъдете перфекционисти. Защото перфектното е нещо недостижимо. За каквото и да става дума.

„Дишайте“ пълноценно моментите на щастие
Най-доброто и най-приятното оръжие в борбата с нещастието е да извличаш колкото може повече удоволствия от онези щастливи моменти, с които те е дарила съдбата. Превъзходна ваксина против това да се чувстваш нещастен е да се наслаждаваш на щастието, стараейки се да направиш това усещане по-силно, по-мощно и по-ярко. Възможно е болката ви да не отмине, но пък ще премине в по-лека форма.

Мислете за грижите, но не зацикляйте върху тях
Изследването на психиката на тревожните хора показва, че те постоянно прехвърлят в главата си мисли за неприятности, но, колкото и да е парадоксално, това не им помага да намерят изход от ситуацията. Работата е в това, че чувството за безпокойство е нужно за това да подаде сигнал за тревога, да привлече вниманието ни към проблема. Това не е начин за възприемане на света или решение на нашите проблеми.

Ето защо една от задачите на психотерапията, особено на когнитивната, е да научи хората да възприемат своите нещастия като проблем, изискващ решение, а не проклятие. В този случай се използва т.нар. сократически метод, който се състои в задаване на неудобни въпроси към нашите тревоги: Какво има отношение към фактите? Какво произлиза от моята интерпретация на събитията или моите очаквания? Помага ли ми фактът, че постоянно се безпокоя? Какъв е моят сценарий за катастрофа? Каква е вероятността тя да се сучи с мен? И т.н.
Суров, но действен метод.

Не култивирайте в себе си враждебни емоции
Много наши нещастия произлизат от това, че ние отделяме прекалено много място на т. нар. враждебни емоции. Тези емоции нерядко са доста силни и са отправени към определени хора (злоба, горчивина ревност и т. н.). Най-често те се развиват, тъй като ние поставяме на първо място потребността да докажем своята правота (Те не са прави, те трябва да бъдат наказани), жертвайки при това своето желание да се чувстваме добре.

В други случаи негативните емоции се обясняват с раздразнението, което изпитваме по отношение на несъвършенството на хората. Тези емоции ни заставят да гледаме на света и неговите обитатели придирчиво или цинично (А ако тя се има за красавица?...) Отсъствието на доброжелателност често свидетелства за това, че човек се чувства зле и се явява източник на чувството за нещастие.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.