Anna.bg
Диети и фитнес
16 август 2016

Здравословното хранене според китайската медицина

1 961
0
Здравословното хранене според китайската медицинаАко попитате китайските специалисти какво трябва да се яде за отслабване, със сигурност няма да получите отговор. Правилно формулираният въпрос е друг: как да се храним, за да поддържаме здраво и стройно тяло. Според китайската медицина стилът на хранене трябва да е различен в различните възрасти. Любопитни моменти от тази теория споделя руският специалист по китайско здравословно хранене Анна Владимирова.
Факт е, че всички диети, за които някога сте слушали – гладни дни, разделно хранене, монодиети и т.н., съществуват и в арсенала на китайската медицина. Значи за нещо те са полезни. Остава да се изясни какъв стил на хранене ви подхожда лично на вас. Според китайската медицина една и съща храна може да бъде и лекарство, и отрова – в зависимост от това кой и при какви условия я употребява.
Според китайската традиция съществуват т.нар. 7 и 8-годишни цикли. Здравите жени изчисляват храненето си по 7-годишните цикли, а мъжете – по 8-годишните. Сътветно при жените на всеки 7 години трябва да се сменя стилът на хранене съгласно новата фаза. За всяка жена, наблюдавана от китайски специалисти, продуктите за хранене се назначават индивидуално, като лекарство: формира се т.нар. индивидуален стил на хранене. Кои са основните принципи на хранене за средностатистическия здрав човек?

7 – 14 години
Пропускаме бебешкото хранене, тъй като то е по-специфично. Какво е нужно на децата от 7 до 14 г.? Отговорът е прост: всичко и повече. Протеини, мазнини, въглехидрати във всякаква последователност. Тежките месни ястия се препоръчват за през нощта. По този начин децата тренират храносмилателния тракт, а освен това белтъчената храна вечерно време способства за здрав сън.

14 – 21 г.
В тези години организмът е подложен на големи натоварвания: хормонални промени, емоционални колебания. Човек от дете става възрастен, рушат се правилата на поведение и заедно с това – обичайните правила за хранене. Диетата става разделна (протеините – в един хранителен прием, въглеродите – в друг). Защо? За да се облекчи функционирането на организма, да се отстрани излишното натоварване, което по-рано е отивало за храносмилане, да се освободят сили, които поддържат здравето и помагат за правилното развитие на вече порасналото тяло.

21 – 42 г.
Три детеродни цикъла, в които за жената е особено важно да се погрижи за здравето на кръвта. В китайската медицина кръвта е отделен орган, който пренася енергията. Ако той отслабва (в частност това става на фона на регулярната обилна менструация) и не се подхранва с необходимите вещества, е възможно развитие на анемия и проблеми с репродуктивните функции. Кои продукти поддържат кръвта? Червеното месо и говеждият черен дроб, ядките, водорослите и морските дарове, яйцата, сезонните червени плодове, всевъзможни семена (просо, киноа, елда, лен, сусам) и естествено зеленчуци. Като цяло менюто на жената, която иска да роди здраво дете, съгласно китайската медицина трябва да е разнообразно и в никакъв случай вегетарианско.

Над 42 г.
Според китайската медицина до 42 г. жената е решила всички въпроси, свързани с раждането, поради което тази диета може да се промени. С уговорката, че съвременната жена вече забременява и по-късно, което означава отлагането на «свободната» диета. Ако обаче не планирате дете, добре е да се замислите за подготовката на менопаузата си – периода на снижаване на производството на полови хормони. За съхраняване на здравето и красотата китайската медицина препоръчва над 42 г. да се въведе гладуването: т.е. да имате разтоварващи дни или полудневен глад. Може и глад за едно денонощие. Прекъсванията в храненето трябва да са нестабилни, за да може организмът да не привиква към тях: така леките стресове ще поддържат «огъня на храносмилането» на високо ниво и ще помагат да съхраните стройно тяло. Обикновено менопаузата настъпва на 49 г., т.е. 7 години, след като жената започва да се готви за нея. Колкото човек остарява, толкова повече се облекчава диетата: по-малко ястия, повече гладни дни. Според китайците това удължава живота. Разбира се, казаното дотук важи за изключително здрави хора. Ако човек има отклонения в здравословното си състояние, храненето трябва да се съобразява именно с тях.
И понеже говорим за китайската медицина, ще приведем още някои любопитни подробности. В тази наука медиците не препоръчват в нито една възраст някои продукти.

Захар
В това отношение западните учени са солидарни с китайските си колеги. Това е опасен допинг за нервната система и вреди на храносмилането. Захарта предизвиква ферментационни процеси в червата, забява метаболизма и според китайските медици „гаси огъня” на храносмирането.

Плодове
Не се препоръчват по същата причина като захарта – заради ферментационните процеси, които не са полезни за храносмилателния тракт. Естествено не можем да си представим живота напълно лишен от плодове: портокалите или кайсиите е допустимо да са лакомство, но не трябва да са в основата на храненето. Ако все пак консумирате плодове, казват китайците, добре е да са термично обработени – печени ябълки и круши, кайсии на компот. Тогава те по-лесно се усвояват от оргавизма.

Млечни продукти
Западните учени твърдят, че те са ни необходими, тъй като съдържат калций. Източните медици възразяват: калцият, естествено, е важен, но млечните продукти забавят храносмилането и способстват за натрупване на излишно тегло. Калцият може да бъде набавен и от растителна храна – броколи, зелена салата, сусам, слънчоглед, а употребата на млечни продукти трябва да се сведе до минимум. Млякото и изварата са разрешени само за онези хора, у които «храносмилателният огън» е толкова силен, че нищо не го заплашва: хора с добър апетит, които цял живот ядат буквално всичко и не пълнеят.

Сурови зеленчуци
Разрешени са само за хора с добро храносмилане. Онези, у които обмяната на веществата не е така интензивна, трябва да употребява зеленчуци след термична обработка. Някои ще възразят: а витамините в тях? Дори само 10 минути на пара ще направят зеленчуците по-усвояеми, а хранителните вещества ще се съхранят напълно.
(По материали от чуждестранния печат)[i][/i]
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.