Anna.bg
Семейно здраве
02 март 2016

Как въглехидратите помагат да отслабнем

1 404
0
Как въглехидратите помагат да отслабнемНе изключвайте въглехидратите от менюто си, ако искате да отслабнете. Ето четири продукта, които не само помагат да да свалим излишните килограми, но и ни правят по-здрави.
Въглехидратите са основа на храненето, като нормално трябва да получаване 55-60 на сто от 24-часовата калоричност именно от тях, казват диетолозите. Това е основен енергиен субстрат, без който човек не може нито да се движи, нито да мисли. Енергийното гладуване кара организма да получава енергия по по-трудоемък начин – от собствените тъкани, основно – от мускулите (тоест организмът започва постепенно да се самоизяжда), а прекалено активното разпадане на мазнините при отсъствие на въглехидрати ще доведе до самоотравяне на организма.
Всички въглехидрати се всмукват в кръвта във вид на глюкоза, но някои от тях много бързо (затова и се наричат бързи), а другите – в течение на по-дълго време (това са бавните или сложни въглехидрати). Тези сложни въглехидрати помагат да се намали теглото, тъй като за процеса на изгаряне на мазнините е необходима енергия.

В организма енергията съществува в три вида:
- глюкоза, която циркулира в кръвта, тя може да бъде изразходвана в енергия много бързо, в течение на няколко минути.
- глюкоза във вид на енергийни запаси за бързо реагиране – това е гликогенът в черния дроб и мускулите. Тази енергия бързо се изразходва за кратковременна двигателна активност и физически упражнения. Именно от обема на гликогенното депо в мускулите зависи, дали глюкозата ще се превърне в мазнини или ще остане в мускулите във вид на глюкоген. Размерът на гликогеновото депо директно зависи от двигателната активност на човека и обема мускулна маса.
- стратегически резерв от глюкоза във вид на триглицериди и мастни киселини в мастните депа, в които глюкозата се превръща, ако депото на гликогена в мускулите е твърде малко – при атрофирането им или при липса на тренировки.

Бавните въглехидрати като пълнозърнестите храни или пълнозърнест хляб трябва да присъстват като минимум в две основни хранения, зеленчуци може да се ядат и 5 пъти на ден. Приложим е всеки начин на приготвяне, освен пържене в олио.

Плодовете съдържат бързи въглехидрати – глюкоза, фруктоза и захароза, които се всмукват по-бавно заради фибрите на плода, отколкото същите захари от бонбоните. Добре е да се ядат преди двигателна активност – разходка, занимания в зала, подвижни игри. Вечер по-добре наблегнете не на плодовете, а на зеленчуците.

Плодове
Когато мислите за въглехидрати, вие почти винаги си представяте торти, бонбони и шоколад. Но плодовете и зеленчуците също съдържат въглехидрати. И ако за зеленчуците малко хора се замислят, то за плодовете се смята, че съдържат лоши въглехидрати и обиновено ги изключват от менюто заради фруктозата. Но не бива да се отказвате напълно от плодове, най-малкото защото те съдържат фибри. Освен това те са източник за бърза енергия и много витамини – идеален комплект, особено за тези, които водят активен начин на живот.
Опитайте: направете си салата с плодове и зеленчуци. Например, мангото се съчетава отлично с броколи, домати и чушки. А спанакът върви с ябълки, моркови и ароматно сирене.

Овесена каша, елда и ечемик
Въглехидрати за закуска е нещо добро, стига да ядете каши, а не бухти с пудра захар. Ето защо – колкото по-нисък е гликемичният индекс на вашата закуска, толкова по-бавно постъпва енергията в организма. Колкото по-висок е индексът, толкова по-бързо ще спадне вашата работоспособност. Така че кашата от овесени ядки, елда или ечемик (а това са продукти с нисък гликемичен индекс) помагат помагат на организма да произвежда непрекъснато глюкоза, като помагат дълго да бъдете енергични и да се чувствате сити.
Опитайте: една супена лъжица овесени ядки и супена лъжица елда сложете в купичка, добавете 150 мл мляко, чаена лъжичка тиквено пюре и по щипка сусам и ленено семе. Разбъркайте и оставете да престои една нощ. Сутринта загрейте кашата и добавете още малко мляко, ако е необходимо.

Пуканки
Става дума за пуканките, които можем да приготвим у дома от царевични зърна без добавки, а не за тези, които продават в модерните кина. В една чаша пуканки има 1 грам влакна, магнезий, фосфор, желязо, манган и витамини от групата В. Освен това тази лека закуска е единствената, която се състои от 100% необработено зърно. Можете смело да замените пържените картофки и чипса с такива пуканки.
Опитайте: пригответе пуканките с пармезан, лимон или чили. Вкусът приятно ще ви изненада.

Картофи
Неизвестно защо картофите се ползват с лоша репутация и обикновено биват изключени първи от менюто при отслабване. Проблемът по-скоро не е в самите картофи, а в това, че сме свикнали да ги ядем неправилно – или пържени с много олио, или като гарнитура към парче месо. Много по-добре е да се запекат картофите с коричката и да се ядат със зелена салата. Така ще си осигурите голямо количество калий – в 100 г картофи се съдържа дневната доза калий, а и хранителни влакна, които се съдържат най-много картофената кожичка.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.