Anna.bg
Майката
22 септември 2015

Задължително ли е да ядем месо при бременност

2 399
0
Задължително ли е да ядем месо при бременностБременността е състояние, което е способно да разклати дори най-непоклатимите вегетариански принципи, тъй като става въпрос за здравето на бъдещото дете. И понеже вегетарианството е често обсъждан въпрос по време на бременност, предлагаме ви някои плюсове и минуси, които могат да ви бъдат от полза като знание.

Минуси на вегетарианството по време на бременност
Да се яде или да не се яде месо и продукти от животински произход, е личен избор на всеки. Но когато става въпрос за здравето на детето, което очакваме, е редно да се позовем не само на собствената интуиция, но и на научните факти. А фактите са следните: бременните жени, които съблюдават строга вегетарианска диета (не само от месо и птици, но без яйца и млечни продукти), не получават достатъчно количество витамин В12, фолиева киселина (витамин В9) и желязо – тези необходими за организма компоненти се съдържат в продуктите от животински произход.

Витамин В12 е отговорен за нормалния процес на деленето на клетките, развитието на органите и тъканите, в това число костните. Дефицитът му оказва отрицателно въздействие върху здравето на бъдещата майка и развитието на плода.
Многобройни изследвания са потвърдили, че недостатъкът на фолиева киселина още преди зачатието е една от главните причини за възникването на дефекти при формирането на невралната тръба на плода, което носи след себе си вродени пороци в развитието. Доказано е, че приемът на тази киселина в стадия на планиране на бременността снижава риска от аномалии със 70 на сто.

При отсъствието на необходимата доза желязо пък се образуват недостатъчно количество червени кръвни телца. Резултатът – желязодефицитна анемия. Това състояние е опасно със снижения имунитет по време на бременност и кърмене, хипоксия и повишен риск от кръвотечение по време на раждане.

Плюсове на вегетарианството по време на бременност
Въпреки минусите, за които вече стана дума, Британският институт по хранене, Американската академия на педиатрите, Асоциацията на диетолозите на Канада и Австралия плюс аналогични организации в Германия, Швейцария, Нова Зеландия признават вегетарианската диета за пълноценна за бременните и кърмачките. Главното условие, което поставят, е тази диета да е правилно балансирана и да отчита всички потребности на организма. Затова въпросното условие уточнява, че е против веганството, суровата диета и макробиотиката (под забрана са млечните продукти, а така също много плодове и зеленчуци).
Ако в порциона на вегетарианката присъстват всички необходими витамини и микроелементи, особено указаните вече желязо, фолиева киселина и витамин В12, такава диета може да се смята за безопасна за майката и нейното бъдещо дете. Но, естествено, такова хранене задължително трябва да е разработено от лекар при съответния регулярен контрол и анализ. Възможно е вашето меню преди бременността да не е съответствало на всички изисквания и е необходимо то да бъде разширено за сметка на хранителните продукти и витаминно-минерални комплекси.

Източници на витамини и минерали при вегетарианците
Основният проблем на вегетарианците е недостигът на протеини. А по време на бременност потребността от протеини нараства с 30%. Необходимо е да търсите и намирате белтъчините в пълнозърнестите храни, боба, тофуто, орехите, семената. В растителните източници на белтъчини отсъства холестеролът – веществото, което предизвиква запушване на кръвоносните съдове.

Богати източници на B12 са яйченият жълтък, морските водорасли, а така също ферментирала соя, дрожев екстрат и напитка от овес.

Фолиевата киселина се съдържа в зелените листни зеленчуци, в цвеклото, морковите, тиквата, краставиците, бананите, кайсиите, портокалите, динята, гъбите и бобовите растения.

Сред „железните“ продукти трябва да споменем елдата, зелените листни зеленчуци, бобовите растения, сушените плодове, цвеклото, ябълките, орехите, лешниците, пшеницата и пшеничените трици. Освен това количеството желязо се увеличава, ако готвите в чугунен тиган. Намалете употребата на чай и кафе: тези напитки съдържат полифеноли, които затрудняват поглъщането на желязо от зеленчуците. За да може този минерал да се усвоява по-добре, не забравяйте за витамин С. Вместо портокалите, които могат да предизвикат алергия по време на бременност, наблегнете на броколи и касис.
Калцият и витамин D са необходими за развитието на костите и зъбите на детето. Включете в менюто си яйца, тофу, зеленчуци, броколи, бобови растения, слънчоглед, сусам, бадеми, обогатено с калций мляко (краве или соево). Избирайте млечни продукти и кисело мляко с понижена масленост, в тях калцият е повече. Витамин D също така се синтезира под въздействието на слънцето - достатъчни са 20 минути.

Омега-3 – полиненаситените мастни киселини участват в развитието на мозъка и зрителните органи на плода. Ако вашите принципи забраняват употребата на риба, задължително яжте орехи и ленено семе, водорасли, тиква, рапично масло, папая. Хранителните добавки с рибено масло може спокойно да замените с екстракт от водорасли: именно от тях мазната риба получава своята доза омега-3.

Ако ядете яйца и млечни продукти, би трябвало да нямате проблем с нивото на йода. Но неголямо количество йодирана сол вместо обикновена няма да е излишно.

Витаминно-минерални комплекси по принцип се назначават на повечето бременни. Непременно разкажете на лекаря си гинеколог за своята диета, за да може той да подбере най-подходящите за вас добавки и да внесе необходимите корекции в менюто. При този случай вегетарианството се смята за безопасно и полезно за майките и децата.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.