Anna.bg
Психология
20 юни 2015

Как да управляваме емоциите

2 639
0
Как да управляваме емоциитеКолко ценни са емоциите – без тях щяхме да сме някакви безучастни роботи, андроиди, кукли без сърце! Но ако напълно ни липсва самодисциплина, а чувствата вземат връх, това също предизвиква проблеми. Най-доброто е да пазим баланса между разума и желанието да се обидим на целия свят. Тогава мислите ни ще са ясни, а постъпките обмислени… И в този момент буквално чувам как много от вас казват: „А бе, лесно е да се каже! Но я се опитайте да се справите с гнева си, когато са ви засегнали несправедливо!” Няма лесни неща на този свят, за съжаление… Но нека да видим някои техники, които ще са ни от полза.

Как да контролираме емоциите
Да управляваме емоциите не означава да ги игнорираме. Контролът над емоциите означава само да признавате недостатъците си, но и да им въздействате, когато смятате това за целесъобразно. Така няма да реагирате импулсивно. Като начало трябва да се ориентирате как въобще могат да се манипулират собствените емоции.

Осъзнаване и констатация
Това е лесно и в същото време доста занимателно. Когато усвоите този навик, ще реагирате много по-осъзнато на външните дразнители. Как да стане? Например, бързате за автобуса. Бързо трябва да пресечете, за да стигнете до спирката. Но тъкмо стигате до пресечката, и светофарът светва червено. Със сигурност ще ви хване яд, като видите, че точно вашият автобус идва и вие вече сте го пропуснали. Добре, ще почакате, ще пресечете улицата по-късно, ще хванете следващия автобус и много бързо ще забравите краткия пътен инцидент. А после сигурно ще се чудите защо чак толкова се подразнихте?

Може да хвърлите вината на умората или да си го изкарате на близките. А всичко започна от онзи светофар! Това мимолетно, незначително събитие (ако, разбира се, не сте закъснели за самолетния си полет) се е оказало тласък към една верижна реакция: червен светофар – лек яд – раздразнение – обида към целия свят.

Важно е да уловим и осъзнаем момента, когато възниква негативната емоция, сложила началото на тази верижна реакция. Когато се научим да забелязваме това, ще бъдем по-внимателни към всичко, което се случва практически без нашето съзнателно участие.

Дистанциране от емоцията
Когато се научите да осъзнавате своите емоции, ще трябва да се опитате да ги погледнете отстрани. Дистанцирайте се от себе си. Емоциите в такъв случай не могат да надделеят и бързо ще изчезнат. Пример – знаем колко е изнервяща алармата на някоя кола на паркинга, особено ако собственикът не е наблизо и не изключва сигнализацията. Направо е вбесяващо!

И колкото повече се съсредоточавате върху страничния дразнител, толкова по-силен и гаден ви се струва той. Толкова по силно е и възмущението, което преминава в гняв. Вече си представяте как грабвате камък и го мятате по предното стъкло, а защо не и направо срещу собственика!

Сега се опитайте да надникнете в себе си, вместо да се вслушвате в шумовете от улицата. Просто наблюдавайте своя гняв така, сякаш е някакво странично самостоятелно същество, а не вашата собствена емоция. Това, което ще се случи след няколко минути, силно ще ви изненада. Гневът ще изчезне безследно, а вие ще престанете да обръщате внимание на наглата аларма. Или ще я възприемете съвсем по друг начин. Не е изключено даже да ви стане смешно. Въпросът е самите вие да го поискате.

Прости стъпки към управлението на емоциите
Разбира се, че не е лесно рязко да променим отношението си към света, хората и ситуациите. Контролът над емоциите се постига постепенно, с всекидневни малки стъпки.

Изследвайте емоциите си
Съществуват много различни оттенъци на емоционалните усещания, които човек изпитва. Психолозите обаче сочат няколко основни емоции – интерес, радост, страх, изненада, тъга, гняв и отвращение. Останалите са производни, например ревността е проявление на страха. Или пък страх, че не сте толкова добри като някой друг. Или не искате да се почувствате изоставена, защото не сте „идеалната”.

Признайте, че емоциите се зараждат постепенно
Много пъти на подсъзнателно равнище сте се отдавали на емоциите си. Когато ги признаете, ще можете по-лесно да ги контролирате. Просто е необходимо те да бъдат разпознати от момента на възникването им, защото така няма да дадете шанс на злобата или на обидата да се натрупват и засилват (спомнете си примера със светофара).

Най-лошото, което можете да си причините, е да игнорирате или да потискате емоциите си. След като ви е заинтересувала темата как можем да контролираме емоциите си, вие със сигурност знаете докъде може да доведе това – до оглушителен „взрив” по повод някоя дреболия, която няма нищо общо с истинската причина.

Обърнете внимание какво става в главата ви при негативна емоция
Спрете се и анализирайте всичко, за което току що мислехте, докато не намерите онази мисъл, която предизвиква у вас гняв, агресия, апатия или обида. Понякога дори мимолетни и практически неосъзнати мисли могат да ви доведат до лошо настроение. Например, на работа изведнъж усещате тревога и безпокойство, но не можете да разберете какво ги предизвиква.

Ако помислите малко, ще се окаже, че при срещата с началника той не ви е поздравил. В подсъзнанието ви се е мярнала мисълта: „Искат да ме уволнят!” Оттук и тревогата. Сами не сте забелязали как сте направили този извод (това е станало неосъзнато). Затова цял ден сте се измъчили да гадаете откъде идват неприятните предчувствия.

Помислете колко обоснована е мисълта, която предизвиква тревога
Ако помислите съзнателно над догадката за уволнение, може да направите напълно разумния извод – началникът просто не ви е видял, защото примерно е говорел в този момент по телефона. Ако уловите мисълта, предизвикваща отрицателна емоция и я огледате с разума си, тя може да се окаже съвсем абсурдна. И нямаше да ви се наложи да гадаете откъде идва тревожността.

Задайте си въпроса: „Има ли друг начин да се реагира на такава ситуация? Може той да е по-рационален, за разлика от предишната ми реакция?” Ако вземем примера с шефа – как щеше да е по-добре да се държите, когато той не ви поздрави? Струваше ли си цял ден да нервничите заради някаква догадка? Може би е по-добре да си кажете като Скарлет О’Хара от романа „Отнесени от вихъра” – „За това ще мисля утре!” Ако сте взели решение и сте се успокоили – всичко е наред, справихте се с негативната емоция. А ако това не помага? Минаваме към следващата стъпка.

Разгледайте вариантите
Сега поне знаете откъде са неприятните мисли. Емоциите надделяват, когато предполагате, че има само един начин да се реагира на възникналата ситуация. Но избор има винаги. Например, ако някой ви оскърби, а при това вие изпитате гняв, вашата реакция може да е също оскърбление към този, който ви е обидил. Но вие имате алтернативи.

Можете да не реагирате и нищо да не предприемете. Или да реагирате рязко. Но важното е, когато вземате решение, да сте сигурни, че това е осъзнат избор, а не реакция на странични емоции. Например, ако някой ви обиди, а вие нищо не предприемете, това е вашата позиция. Може това да е отговор на вашия страх от конфронтация? Често има сериозни причини, за да действате в съгласие с вътрешното Аз.

Принципи
Каква искате да бъдете? Какви са моралните ви принципи? Какъв изход от дадена ситуация ще предпочетете? В края на краищата, какво трябва да е решението ви, за да не съжалявате после за него? Ако успеете да си отговорите на тези въпроси, ще разбере себе си и своите емоции.

Логика
Коя реакция според вас ще доведе до желания резултат? Например, ако ви бутнат на улицата, а не искате да стигате до скандал, можете да отминете мълчаливо. Но ако ви е бутнал някой пияница, който освен това започва и да ви обижда, ще е трудно да отминете спокойно. Скандал ще се получи при всички случаи, нахалникът може да се лепне за вас и да ви досажда – в такъв случай по-добре се извинете, за да се успокои и да ви остави на мира.

Приведените примери обясняват как да не се поддавате на паника, на страха и злобата да управляват поведението ви. Ако наистина искате да изпитвате по-малко негативни чувства, като начало променете погледа си към света. Това ще ви даде възможност да бъдете по-оптимистична и жизнерадостна. Но на първо време е важно да се научите да неутрализирате отрицателните емоции.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.