Anna.bg
Семейно здраве
02 април 2015

Как да борим пролетната авитаминоза

1 120
0
Как да борим пролетната авитаминозаЛипса на тонус и паднало настроение, суха кожа, чупливи нокти... Това са само част от неприятните симптоми на авитаминозата. Какво се случва с настъпването на пролетта?
Незнайно защо настроението се мени без причина, външният ни вид също не радва. За нашия организъм отминалият сезон – зимата, е изпитание. Отсъствието на ярка слънчева светлина и студът ни заставят да изразходваме витамините, натрупани в организма през лятото и есента. А в пролетта влизаме с практически изтощен запас от полезни вещества. Авитаминозата се проявява особено остро у тия, които пазят през пролетта някаква строга диета. Опитвайки се да съхранят фигурата си, те не осъзнават, че може да изгубят здравето си. Затова през настоящия сезон се отдайте не на диети, а на балансиран порцион.
Порционът ви през пролетта трябва да е богат и пълноценен. При това обаче не забравяйте, че да се храниш разнообразно, не означава да ядеш всичко и винаги. Това означава, че във вашето всекидневно меню трябва да има колкото може повече различни продукти – на първо място плодове и зеленчуци. Тяхното отсъствие води до дефицит на витамините С и Р. Може да изядете два банана и да утолите глада си, а може да направите плодова салата от половин банан, половинка ябълка и портокал – обемът е един и същ, но във втория случай ще получите много повече полезни вещества.
Нека не ви плаши съдържанието на калории в продукти като месо, риба, яйца – в никакъв случай не ги изключвайте от порциона. Протеините отговарят за здравата коса и нокти и участват в работата на нервната система.
И така, какво да приготтвим за храна? Простото ястие с минимална термична обработка е едновременно полезно за здравето и лесно за приготвяне. Често при пържене или варене се разрушават важни елементи. За ползата от пълнозърнестия хляб са чували всички. Но малцина си спомнят за здравето, когато видят пред себе си един току-що изпечен бял хляб. А не трябва да е така. Вместо чаша силно кафе си сварете чай от шипка и касис. Не забравяйте за зеленчуковите и плодовите свежи детокс сокове.
Допълнителни витамини може да получавате и направо от въздуха. И по-точно от слънчевата светлина. Попадайки върху кожата, ултравиолетовите лъчи способстват изработването на витамин D. Да се зареди организмът с този витамин на красотата е възможно с някалко продукта – черен дроб, масло, сирене.
Заниманията със спорт, активен отдих, разходки повищават тонуса и подобряват общото самочувствие. Не забравяйте, че преумората и недоспиването сериозно изразходват вашата енергия. Пълноценният отдих през пролетта е просто необходим. Това е вашата инвестиция в здравето и в едно красиво лято.
За съжаление пролетните зеленчуци и плодове на съдържат достатъчно количество витамини и минерали – с есенния урожай те просто не могат да бъдат сравнявани. Един способ да се изтиска – в буквалния смисъл на думата, колкото може повече отт пролетните зеленуци и плодове са свежите сокове: пет ябълки едва ли може да изядете наведнъж, но пък чаша сок от пет ябълки се пие от раз. Вторият способ са изкуствените витаминни добавки. Съветът ни е: консултирайте се с лекар, не купувайте от аптеката сами витамини. Поливитамините като цяло са по-малко ефективни, отколкото отделните полезни вещества, които вземате по определени показания. Не забравяйте, че и излишъкът може да е нежелателен.
Коментари в Facebook
Добави коментар
Информация
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.